partner serwisu
Najlepsza nawigacja na Androida - test ośmiu aplikacji
Autor:
Krzysztof Pojawa
Data publikacji:
28 stycznia 2015, 06:39
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
android, asystent pasa ruchu, automapa, be-on-road, google maps, gps nawigacja be-on-road, gps nawigacja i mapy sygic, here, korki, mapfactor navigator, mapy google, najlepsza nawigacja, navitel, nawigacja, nawigacja android, poi, radary, smartfon, sygic, tryb offline, yanosik

Interfejs użytkownika, obsługa nawigacji

Chociaż nie da się zaprzeczyć, że to funkcjonalności poszczególnych aplikacji w znacznej mierze decydują o ich jakości, to jednak interfejs użytkownika również nie jest bez znaczenia. 

AutoMapa 

Po instalacji i pierwszym uruchomieniu AutoMapa wymaga pobrania odpowiedniego pakietu map, bez którego będzie bezużyteczna. Podstawowa mapa Polski to 368,4 MB - w przypadku korzystania wyłącznie z sieci komórkowych (bez WiFi) to dość sporo. Oprócz mapy należy pobrać też przynajmniej jeden pakiet głosowy - do wyboru mamy tu znany głos Krzysztofa Hołowczyca lub nieco bardziej anonimowe głosy kobiece lub męskie. Pojedynczy pakiet głosowy zajmuje od 2,5 do 4 MB. Po pobraniu niezbędnych danych można już rozpocząć korzystanie z aplikacji.

Automapa

Wyszukiwanie lokalizacji jest proste - podajemy kolejno miasto, ulicę i numer budynku. Problemem jest natomiast brak niektórych adresów na mapie. Podczas naszego testu okazało się, że nie znajdziemy budynku numer 97 przy wybranej ulicy, choć wiemy, że on naprawdę istnieje.

Automapa  Automapa

Gwoli sprawiedliwości musimy jednak wspomnieć, że nie jest to problem samej aplikacji, ile faktu, że niektóre adresy, chociaż istnieją fizycznie, to nie są uwzględniane na wielu mapach, nie tylko tych pochodzących z nawigacji. Skutkiem tego jest, że podany przez nas adres niektóre z testowanych aplikacji rozpoznawały, inne nie. 

W trakcie nawigowania nie spotkaliśmy się z większymi problemami - trasy zazwyczaj przygotowywane są poprawnie (choć kilka razy mieliśmy wątpliwości czy trasa łatwa faktycznie jest łatwa; często właśnie ten wariant zawierał najwięcej skrętów na skrzyżowaniach). Największe zastrzeżenie mamy do asystenta pasa ruchu - naszym zdaniem powinien on podawać informacje nieco wcześniej - oraz do systemu informacji o utrudnieniach w ruchu. Kilkakrotnie podczas testów trafialiśmy na korki, o których nie zostaliśmy uprzedzeni.

Przeciętna jest także estetyka aplikacji, przydałoby się nieco więcej czytelności i przejrzystości zarówno w menu ustawień, jak i podczas nawigowania. 

Automapa

AutoMapa - pobieranie

GPS Nawigacja i Mapy Sygic

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacja wymaga pobrania odpowiednich map. Wybrana przez nas mapa Polski zajmuje 109 MB. 

Sygic

Po zakończeniu pobierania map można rozpocząć nawigację. I tu mamy pierwszy problem. O ile wyszukiwanie tras nie jest zbyt skomplikowane - po kolei wybieramy z podpowiedzi kraj, miejscowość, ulicę i numer budynku - to już przygotowane przez aplikację trasy pozostawiają cokolwiek do życzenia, znając okolicę zdecydowanie wybralibyśmy inne warianty dotarcia do punktu docelowego, niż zaproponowane przez aplikację.

Sygic   Sygic

Kolejne zastrzeżenie mamy do asystenta pasa ruchu - jego informacje pojawiają się zdecydowanie za późno. Także informacje o utrudnieniach w ruchu nie zawsze są precyzyjne. 

Pod względem wizualnym jest nieźle - aplikacja jest całkiem czytelna i dość wygodna w obsłudze. 

GPS Nawigacja i Mapy Sygic - pobieranie

Navitel Navigator 

Po zainstalowaniu podstawowego pakietu (aplikacja + wybrana mapa) należy zarejestrować się za pomocą aplikacji na okres testowy lub rozpocząć korzystanie z pełnej, płatnej wersji. Najpierw jednak warto też zainstalować odpowiedni - w domyśle: polski - pakiet głosowy. Zajmuje on nieco ponad 230 KB. 

Wyszukiwanie tras, nieco odmienne, niż w pozostałych testowanych aplikacjach, początkowo może wydawać się skomplikowane, jednak po krótkim użytkowaniu i przyzwyczajeniu się, ciężko nam było wyobrazić sobie inne rozwiązanie.

Navitel

Nawigacja prowadzi bardzo dobrze, nie mamy również większych zastrzeżeń do doboru tras, w trakcie testów były one dobierane poprawnie.

Navitel

Tak jak sposób wyszukiwania adresów, tak i wygląd interfejsu użytkownika w aplikacji wymaga przyzwyczajenia. W pierwszym kontakcie Navitel Navigator może nieco przytłaczać, choć z każdą godziną testów wydawał się nam coraz bardziej logiczny i intuicyjny. Co najważniejsze - chociaż na ekranie aplikacji znajduje się spora ilość informacji i ikonek, to w niczym nie przeszkadzają one podczas nawigacji.

Navitel

Navitel Navigator - pobieranie

HERE Beta 

Po zainstalowaniu aplikacji jest ona od razu gotowa do pracy, choć jeśli chcemy korzystać z niej w trybie offline, najpierw należy pobrać odpowiednie mapy. W przeciwnym wypadku musimy liczyć się z dużą transmisją danych. Jednak i same mapy nie należą do najmniejszych - mapa Polski to nieco ponad 490 MB. Warto pobrać także pakiet głosowy - jego rozmiar to 3,6 MB.

Nawigacja Here

Wyszukiwanie i dobór tras - pod tym względem Here to jedna z najlepszych aplikacji w naszym teście.

Nawigacja Here  Nawigacja Here

Nieco gorzej przedstawiają się informacje dodatkowe. Dużym minusem jest brak funkcjonalności asystenta pasa ruchu i nie najlepiej funkcjonujący system informacji o utrudnieniach na drodze - o ile w przypadku najważniejszych dróg działa nieźle, to mniejsze ulice, mniejsze miasta są tych informacji praktycznie pozbawione.  

Dużą zaletą jest natomiast wysoki poziom intuicyjności i przejrzystości interfejsu użytkownika. Informacje na ekranie ograniczone są do minimum, menu ustawień jest logiczne, w trakcie nawigowania na ekranie nie pojawiają się praktycznie żadne zbędne informacje.

Nawigacja Here

Pobierz Here Beta

GPS Nawigacja Be-On-Road 

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacja sama, nie pytając o zgodę, pobiera sporą ilość danych.

Be-On-Road

Po zakończeniu pobierania musimy wybrać język obsługi i wersję pakietu głosowego. W przypadku języka polskiego mamy do dyspozycji głos męski i kobiecy. Na koniec wybieramy mapy, z których chcemy korzystać. Mapa Polski ma rozmiar 303 MB.

Be-On-Road

Podczas praktycznych testów aplikacja bezustannie wywoływała w nas mieszane uczucia. Z jednej strony system wyszukiwania adresów jest wygodny i działa poprawnie (m. in. rozpoznaje jeden z tych adresów, które choć w rzeczywistości istnieją, to nie są uwzględniane na wielu mapach), a doborowi tras nie można zarzucić absolutnie niczego, to jednak wygoda obsługi nawigacji jest na bardzo niskim poziomie.

Be-On-Road

Zrozumienie zasad działania poszczególnych funkcji programu - choćby tego, w jaki sposób ustawić punkt początkowy i końcowy -  wymaga dłuższego czasu, a i nawet to nie gwarantuje, że nie zaskoczy nas on czasem np. zmianą sposobu wyświetlania mapy w trakcie nawigacji. 

Be-On-Road  Be-On-Road

Sama prezentacja mapy i danych nawigacyjnych również nie należy do najlepszych - często może być trudno zorientować się, gdzie tak naprawdę jesteśmy. Zwłaszcza w czasie jazdy samochodem, kiedy nierzadko spojrzenie na ekran smartfona nie może zająć więcej, niż pół sekundy. A jeśli będziecie chcieli przybliżyć lub oddalić mapę... mamy dla Was drobną radę. Nie róbcie tego podczas jazdy. 

GPS Nawigacja Be-On-Road - pobieranie

Mapy Google 

Map Google większość użytkowników urządzeń mobilnych z Androidem nie musi instalować, są one jedną z najważniejszych aplikacji preinstalowanych na smartfonach i tabletach. Nie trzeba też instalować żadnych dodatków, map itp. One są dostępne on-line, przy wykorzystaniu transmisji danych internetowych. I jest to jeden z największych minusów Map Google. Nawigacja off-line w przypadku tej aplikacji nie istnieje. Możliwe jest co prawda zapisanie widocznego na ekranie fragmentu mapy, ale bez dostępu do internetu można go przeglądać, nie ma natomiast możliwości skorzystania z funkcji nawigacyjnych. 

A szkoda, bo w przypadku Map Google stoją one na wysokim poziomie. Wyszukiwanie adresu początkowego czy docelowego - wystarczy go wpisać w pole wyszukiwarki.

Mapy Google

Wybór trybu nawigacji (piesza, samochodowa, rowerowa czy przy wykorzystaniu transportu publicznego) - jeden "klik" w odpowiednią ikonkę i gotowe. Planowanie tras - w przypadku nawigacji pieszej bez zarzutu. Nieco lepiej mogłoby być w przypadku wyboru samochodu jako środka transportu, choć tu na szczęście mamy dostęp do tras alternatywnych, jest więc duża szansa na to, że wśród nich znajdziemy tę, która będzie dla nas optymalna.

Mapy Google

Na pochwałę zasługuje system informacji o natężeniu i utrudnieniach w ruchu. W przypadku nawet niewielkich miejscowości i dróg o mniejszym znaczeniu informacje te są zazwyczaj poprawne. Szkoda natomiast, że asystent pasa ruchu nie obsługuje jeszcze Polski. Brakuje nam też - i to jest duży minus tej nawigacji - informacji o ograniczeniach prędkości.

Wygoda i kwestie wizualne? Jest naprawdę dobrze. Obsługa aplikacji jest prosta, w trakcie testów ani razu nie musieliśmy zastanawiać się, gdzie znajdziemy poszczególne funkcje. Prezentacja mapy i wskazówek nawigacyjnych na ekranie - również wysoki poziom. Nie ma tu jakichkolwiek zbędnych informacji, nic nie rozprasza uwagi kierowcy podczas jazdy. Co więcej - wystarczy szybki rzut oka na ekran, żeby zorientować się, gdzie należy jechać i jaki ewentualny manewr wykonać.

Mapy Google

Mapy Google - pobieranie 

MapFactor Navigator 

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji musimy zdecydować, czy chcemy korzystać z darmowych map OpenStreetMap, czy z płatnych, których dostawcą jest TomTom. Na potrzeby testu wybraliśmy wariant darmowy, w którym mapa Polski zajmuje 200 MB, a pakiet głosowy - 5 MB. Łącznie aplikacja pobiera jednak aż 274 MB, nie informując zbyt dokładnie, co - poza mapami i pakietem głosowym - jest jej jeszcze niezbędne.

MapFactor Navigator

Po zakończeniu pobierania danych można rozpocząć korzystanie z aplikacji. I pierwsze, co dość mocno rzuca się w oczy, to niezbyt dokładnie przetłumaczony interfejs użytkownika. 

MapFactor Navigator

Pomijając tę może niezbyt istotną, ile i niezbyt przyjemną kwestię, ciężko jest mieć poważniejsze zastrzeżenia do działania nawigacji. Wyszukiwanie lokalizacji działa poprawnie, nie mamy też zastrzeżeń do proponowanych przez aplikację tras, zarówno samochodowych, jak i pieszych.

MapFactor Navigator  MapFactor Navigator

Nie mamy też większych uwag do czytelności interfejsu, zwłaszcza w trakcie nawigacji. Ekran nie jest przeładowany danymi, choć te, które są wyświetlane, mogłyby być nieco bardziej zrozumiałe.

MapFactor Navigator - pobieranie

Yanosik 

Yanosik reklamowany jest jako asystent kierowcy łączący w sobie funkcję ostrzegania przed radarami i kontrolami prędkości z nawigacją. O ile ta pierwsza funkcjonalność działa jak najbardziej poprawnie, to już do drugiej można mieć niemałe zastrzeżenia. Najpoważniejsze z nich to brak możliwości pracy w trybie off-line i nawigacja wyłącznie do wyznaczonej ulicy, bez możliwości wybrania konkretnego numeru budynku. 

Yanosik  Yanosik

Jeżeli wystarczy nam tak ograniczona funkcjonalność nawigacji - i jeżeli nie oczekujemy obecności asystenta pasa ruchu - to Yanosik sprawdzi się nieźle. Dobór tras jest poprawny, choć wyszukiwanie jest nieco ograniczone (możliwe jest wybranie wyłącznie punktu docelowego, nie mamy więc możliwości sprawdzenia trasy zawczasu), informacje nawigacyjne są czytelne. 

Yanosik

Aplikacja nie jest wybitnie prosta w obsłudze, znalezienie poszczególnych funkcji zajmuje bywa nieraz dość kłopotliwe. Przydałoby się także odświeżenie interfejsu.

Yanosik - pobieranie

Mega Hejter
2015.01.30, 18:30
Sygic nie ma języka polskiego??? Używam tej navi od grudnia. Za parę złotych jest dożywotnia aktualizacja, cała Europa +Rosja, mapy po prostu piękne i komunikaty głosowe w języku polskim jak najbardziej SĄ!
arkadius19880521
2015.01.30, 22:05
Sygic nie ma komunikatów po polsku? No to nie wiem jakiego wy Sygica testowaliście, bo używam już od roku i jakoś mam. Wielka zaleta to dożywotnie aktualizacje map, co do asystenta pasa ruchu, tak zgadzam się trochę za późno się uruchamia. Wielka zaleta jest też ze nawigacja ma licencje na 3 urządzenia, w moim przypadku telefon + tablet. Dodam że jeżdżę po całej Europie i nie zmienie na nic innego. Skoro testowaliście parę tygodni i nie umieliscie ustawić polskiego lektora, to wątpię w ten test. Pozdrawiam użytkowników Sygica.
sloneczko1
2015.01.30, 22:33
Zrobiliscie test ze boki zrywac z 8 aplikacji az 3 sa znane wiekszej ilości urzytkowników
a gdzie Tom Tom NaVI eXSPERT KTÓRA tak apropo jest dodawna przez wszyskich operatorów komórkowych w polsce .Znowu ktoś zapłacił panu redaktorowi za darmową reklame żenada
2015.01.30, 22:47
Co my byśmy zrobili bez naszych czytelników? Oczywiście, że w Sygic są komunikaty w języku polskim. Drobna, choć znacząca pomyłka - przepraszamy.

@Sloneczko. To, że nie wszystkie dostępne na rynku aplikacje znalazły się w zestawieniu, nie oznacza jeszcze, że nie będziemy ich sukcesywnie dodawać. Będziemy, a Navi Expert będzie jedną z pierwszych, o które nasze zestawienie zostanie niebawem uzupełnione.
Jednocześnie przed rzuceniem po raz kolejny oskarżeń o to, że ktoś od kogoś przyjął jakąś korzyść majątkową, radziłbym trzy głębsze wdechy, zazwyczaj pomaga ;)
2015.01.31, 09:57
Ciekawy artykuł, chociaż szczerze mówiąc o niektórych aplikacjach nigdy nie słyszałem. Muszę je sprawdzić. Dla mnie najważniejszą cechą nawigacji jest praca offline, ponieważ często bujam się dostawczakiem po wioskach, w których sołtysi internet zwijają, więc wszystko, do czego jest potrzebny internet odpada. Mój wybór padł na nawigację Panorama Firm, która chyba jako jedyna od razu ma mapę Polski offline i do działania wystarczy jej GPS. Ma wbudowane mapy TomTom, więc baza dróg i lokalizacji jest bardzo dobra. Ja dodatkowo doinstalowałem sobie do niej całą bazę Panoramy Firm, więc gdziekolwiek pojadę, mam pod ręką informację, o wszystkim, czego potrzebuję - hotelik, serwis samochodowy i inne atrakcje. Obie aplikacje są darmowe, więc szczerze polecam ten wybór. Jako Wasz czytelnik, proponuję dodanie Panoramy Firm do następnych testów.
Szerokości!
no11
2015.01.31, 11:24
Przetestujcie jeszcze aplikację Waze - moim zdaniem jest super i w pełni za darmochę.
2015.01.31, 12:08
Przy uzupelnianiu testu o kolejne aplikacje wezmiemy pod uwage i te.