partner serwisu
Jak i czym podkręcić kartę graficzną i zwiększyć jej wydajność? Przegląd niezbędnych aplikacji
Autor:
Tomasz Kurzak
Data publikacji:
9 listopada 2014, 10:40
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
3dmark, amd, amd overdrive, asus gpu tweak, ati, catzilla, evga precision x, frafs, fraps, furmark, gainward expertool, galaxy xtremetuner, gigabyte oc guru, gpu-z, msi afterburner, msi kombustor, nvidia, palit thunder master, sapphire trixx, zotac firestorm

Jak efektywnie korzystać z opisywanych programów

Wiemy już z jakiego oprogramowania powinniśmy korzystać podczas przetaktowywania karty graficznej. Na przykładzie Sapphire Radeon HD 7950 Boost Vapor-X sprawdzimy, jak najefektywniej wykorzystać opisywane wcześniej aplikacje.

Bohater naszych testów taktowany jest zegarami 850 MHz dla rdzenia graficznego (950 MHz w trybie Boost) oraz 1250 MHz dla pamięci. Udało się nam wstępnie ustabilizować rdzeń graficzny przy taktowaniu 1100 i 1200 MHz oraz pamięci na poziomie 1575 MHz.

Zmiana wydajności kart graficznych po podkręceniu (kliknij, żeby powiększyć)

Czas na testy stabilności za pomocą FurMarka i Kombustora oraz wstępne porównanie wydajności.

 

Wyniki testów w Furmarku (kliknij, żeby powiększyć)

Wyniki testów w programie MSI Kombustor (kliknij, żeby powiększyć)

Karta przeszła testy stabilności śpiewająco z każdym z ustawień. Widzimy też wzrost wydajności w postaci punktów zdobytych w czasie testów. Podniosła się także liczba wyświetlanych w ciągu sekundy klatek, jednak w przypadku ustawień 1200/1575 zauważamy spadek minimalnych FPSów, a przecież te ustawienia są najwydajniejsze.

FurMark i Kombustor to nie najlepsze narzędzia do testowania wydajności, sprawdźmy zatem jak karta z różnymi ustawieniami spisuje się w 3DMarku, Unigine Heaven i Valley.

Wyniki testów w programie 3DMark (kliknij, żeby powiększyć)

Wyniki testów w programach Unigine Heaven i Valley (kliknij, żeby powiększyć)

Na tych wykresach widać, że podkręcenie karty graficznej do 1,1 GHz dało spory wzrost wydajności podczas symulowania zachowania w trakcie generowania grafiki w najnowszych grach. Jednak znowu w jednym z testów minimalny FPS przy taktowaniu rdzenia zegarem 1,2 GHz jest niższy niż w przypadku 1100 MHz.

Za pomocą FRAPS-a i FRAFS-a sprawdźmy zatem co się dzieje w trakcie jednego przebiegu testu z ustawieniami 1080p w FurMarku.

FRAFS Bench Viewer - przebieg FPS w FurMarku przy 1100 MHz (u góry) i 1200 MHz (u dołu) (kliknij, żeby powiększyć)

Powody takiego zachowania mogą być dwa - zbyt niskie napięcie dla rdzenia graficznego nie pozwalające mu pracować stabilnie z tak wysokim zegarem lub throttling, czyli mechanizm zmniejszający taktowanie i zasilanie rdzenia graficznego w wyniku przekroczenia limitów (zbyt wysokie napięcie lub temperatura).

Czas zatem na sprawdzenie co dokładnie dzieje się z kartą podczas testu. Tutaj z pomocą przyjdzie nam GPU-Z.

Z tych wykresów wynika, że napięcie rdzenia graficznego było w każdym z przypadków na relatywnie niskim poziomie, jednak maksymalna temperatura sekcji zasilania VRM2 była niższa przy taktowaniu 1,2 GHz niż w przypadku zegara 1,1 GHz. Rzut oka na wykresy temperatur w GPU-Z wystarczy do stwierdzenia, że to przegrzewająca się sekcja VRM1 (110oC) była powodem throttlingu i niższych niż sugerowałyby ustawienia wyników.

2014.11.11, 12:38
Ten artykuł mimo, że wyjaśnia dokładnie parametry programów, dopóki nie będzie polskich ekranów nie znając angielskiego i programowania dla mnie jest bezużyteczny /po prostu nie odważę się :(/
2014.11.11, 12:43
Tatlesz, niektóre programy są spolszczone, np. EVGA Precision X (zobacz screenshoty w naszym artykule). Możesz użyć właśnie tych aplikacji.