partner serwisu
Dropbox, Google Drive, OneDrive i inni - usługi chmurowe 2014 i sposób na własną chmurę
Autor:
Agnieszka Serafinowicz
Data publikacji:
23 września 2014, 13:32
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
4shared, amazon cloud drive, box, chmura prywatna, chmury dyskowe, chmury obliczeniowe, chomikuj, cloud storage, dropbox, dysk google, google drive, icloud, my cloud, onedrive, onet dysk, przechowywanie danych w chmurze, własna chmura

iCloud

Zaprezentowany po raz pierwszy na konferencji Apple WWDC 6 czerwca 2011 roku iCloud to najbardziej nietypowa z usług znajdujących się w naszym zestawieniu chmur dyskowych. Z jednej strony rozbudowana funkcjonalnie i oferująca użytkownikowi znacznie więcej możliwości niż tylko przechowywanie danych, z drugiej pozbawiona elastyczności i w pełni funkcjonalna tylko na urządzeniach jednego producenta. Jeżeli jednak użytkownik dysponuje już jakimkolwiek urządzeniem (komputerem, smartfonem, tabletem) firmy Apple, bądź planuje w najbliższym czasie nabyć sprzęt sygnowany symbolem nadgryzionego jabłka, to iCloud jest rozwiązaniem, z którego warto korzystać, ale ze względu na ograniczenia związane z tą usługą dobrze jest jednocześnie używać dodatkowego rozwiązania. 

Rejestracja i korzystanie z usługi

Próba skorzystania z usługi iCloud w taki sam sposób, jak w przypadku pozostałych usług w naszym zestawieniu, tj. za pośrednictwem witryny internetowej, nie uda się. Serwis wymaga zalogowania się na już istniejące konto Apple ID i z poziomu witryny iCloud.com nie ma dostępu do jakiejkolwiek procedury rejestracyjnej. Co prawda konto Apple ID można założyć odwiedzając serwis internetowy firmy Apple, ale żeby nie było za łatwo, nawet założenie konta Apple ID bez aktywacji dostępu do usługi iCloud na urządzeniu firmy Apple (może to być komputer stacjonarny, laptop, iPad, iPhone, iPod Touch) nie daje dostępu do webowego interfejsu iCloud.

Wniosek jest oczywisty, teoretycznie dostępna również w wariancie bezpłatnym usługa iCloud de facto wymaga posiadania przynajmniej jednego urządzenia firmy Apple działającego pod kontrolą systemu iOS lub OS X. Dla tych osób, które dysponują tylko komputerem działającym pod kontrolą systemu Windows oraz urządzeniami mobilnymi z Windows Phone lub Androidem, dostęp do iCloud jest niemożliwy.

Mimo tego, że firma Apple opracowała oprogramowanie klienckie dla usługi iCloud dla komputerów z systemem Windows, to dopóki usługa iCloud nie zostanie z poziomu urządzenia Apple aktywowana z wykorzystaniem konkretnego identyfikatora Apple ID, skorzystanie z chmury Apple nie będzie możliwe na innych urządzeniach.

Aktywacja usługi dla posiadacza sprzętu Apple jest banalnie prosta. Np. na powyższej ilustracji widoczne jedno z okien konfiguracyjnych tej usługi w systemie OS X Mavericks. Jak widać standardowo użytkownik, który posiada już bezpłatne konto Apple ID otrzymuje do swojej dyspozycji 5 GB przestrzeni online. Oprócz tego dostępne są pojemniejsze, płatne warianty usługi. Ceny są typowe dla marki Apple, czyli wysokie.

Zamiast znanego z pozostałych usług w naszym zestawieniu interfejsu z listą plików iCloud działa inaczej. Zadaniem użytkownika jest wybór jakiego typu usługi i przetwarzane w nich dane mają zostać powiązane z chmurą iCloud. Na przykład zaznaczenie pola wyboru obok pozycji Safari oznacza, że wszelkie zakładki, strony ulubione itp. utworzone w przeglądarce Safari (standardowo dostępnej w systemie OS X, jak również na mobilnych platformach Apple'a) będą automatycznie synchronizowane z chmurą iCloud i tym samym staną się dostępne na wszystkich urządzeniach powiązanych z danym kontem iCloud. Nie wszystkie usługi da się synchronizować w tak banalny sposób jak zaznaczenie pola wyboru. Np. po zaznaczeniu pola Mail należy wskazać adres pocztowy w domenie iCloud.com. Jeżeli użytkownik nie ma jeszcze takiego adresu będzie mógł go założyć. Synchronizacja zdjęć z poziomu komputera z systemem OS X wymaga zainstalowanego oprogramowania iPhoto lub Aperture (w przypadku urządzeń mobilnych z systemem iOS nie jest to wymagane i zdjęcia wykonane np. iPhonem mogą być automatycznie wysyłane do iCloud). Niezależnie jednak od tego, jakiego typu dane i które aplikacje będą powiązane z iCloud widać wyraźnie jak dalece dyskowa chmura Apple różni się od pozostałych dysków online w naszym zestawieniu.

W sytuacji, gdy użytkownik ma jakiś sprzęt firmy Apple i aktywował usługę iCloud, może on również korzystać z webowego interfejsu tej usługi. Za pomocą przeglądarki WWW można podejrzeć dane przechowywane w poszczególnych aplikacjach zsynchronizowanych w iCloud. Dostępne jest tu również narzędzie Znajdź pozwalające namierzyć aktualną lokalizację iPhone'a, iPada czy Macbooka, oczywiście o ile wcześniej użytkownik aktywował tę funkcję na danym urządzeniu.

Za pośrednictwem interfejsu WWW możliwe jest korzystanie z popularnych (wśród użytkowników sprzętu Apple) programów biurowych: edytora Pages, arkusza kalkulacyjnego Numbers oraz narzędzia do tworzenia i edycji prezentacji o nazwie Keynote. Chmurowe wersje tych programów dostępne są bezpłatnie (w trakcie trwania testów aplikacje te miały jeszcze status wersji beta), natomiast ich odpowiedniki dla systemu iOS oraz OS X są już płatne. Jakikolwiek dokument utworzony za pomocą chmurowego edytora czy arkusza, może być później edytowany za pomocą aplikacji zainstalowanych na tablecie czy laptopie. Ponadto każdy dokument zapisany w iCloud może być udostępniony innym użytkownikom, co pozwala na wspólną edycję danej pracy.

Panel ustawień usługi iCloud uruchomiony na iPadzie mini. Podobny interfejs i funkcjonalność jak w przypadku Macbooka.

Dane z iCloud mogą być synchronizowane również z komputerami pracującymi pod kontrolą systemu Windows, ale w tym przypadku zakres usług jest znacznie uboższy, co wynika z braku niektórych rozwiązań na platformie Microsoftu (np. edytora Pages i innych narzędzi biurowych Apple).

Zalety i wady

+ automatyczna synchronizacja danych z wielu standardowych aplikacji i usług powszechnie stosowanych na urządzeniach Apple

+ pakiet biurowy dostępny online

+ muzyka kupiona w sklepie iTunes nie zmniejsza przestrzeni iCloud

- brak możliwości ręcznego umieszczania określonych typów plików

- usługa praktycznie zamknięta, przydatna wyłącznie posiadaczom sprzętu Apple

2014.09.24, 09:29
Pani Agnieszko.
Przed publikacją materiału polecam zapoznanie się z tym co faktycznie daje dana usługa a nie opieranie się na STARYCH danych.
Pisała Pani o iCloud w minusach:
- brak możliwości ręcznego umieszczania określonych typów plików
od kilkunastu dni iCloud przekształcił się w iDrive i daje taką możliwość (http://www.apple.com/pl/icloud/icloud-drive/)
- usługa praktycznie zamknięta, przydatna wyłącznie posiadaczom sprzętu Apple
Obecna wersja dla systemu Windows (dostępna dłuższy czas) daje taką możliwość - proszę o aktualizację oprogramowania.

Wkleiła też Pani cennik usług za powiększenie przestrzeni w tej usłudze - jest on nieaktualny
Obecnie Apple woła sobie ułamki tych cen.
Pani wersja to 10GB/16E, 20GB/32E, 50GB/80E (za rok)
Apple jednak daje 20GB/0,99E, 200GB/3,99E, 500GB/9,99E, 1TB/19,99E (miesięcznie)

Nie korzystam z innych usług nie wliczając tej z firmy Apple, mam jednak nadzieję, że reszta artykułu jest bardziej rzetelna!
ahbk
2014.09.24, 09:50
dla usługi OneDrive (Microsoft) maksymalny rozmiar pliku to 2GB a nie jak Pani podaje 10GB.
cytat z OneDrive-Często zadawane pytania:
'Jeśli używasz przeglądarki Internet Explorer 10 lub najnowszej wersji innej przeglądarki internetowej, możesz przekazywać do OneDrive pliki o rozmiarze do 2 GB. Jeśli używasz starszej przeglądarki internetowej, nie możesz przekazywać plików o rozmiarze przekraczającym 300 MB.
Porada
Możesz przekazywać pliki o rozmiarze do 2 GB, jeśli używasz systemu Windows 8.1 lub Windows RT 8.1, lub możesz zainstalować aplikację klasyczną OneDrive.'


http://windows.microsoft.com/pl-pl/onedriv...ite_supportlink
trudno więc porównywać usługi skoro ich parametry mijają się z prawdą...
2014.09.24, 12:16
baudwin @ 2014.09.24 09:29
Pani Agnieszko.
Przed publikacją materiału polecam zapoznanie się z tym co faktycznie daje dana usługa a nie opieranie się na STARYCH danych.
Pisała Pani o iCloud w minusach:
- brak możliwości ręcznego umieszczania określonych typów plików
od kilkunastu dni iCloud przekształcił się w iDrive i daje taką możliwość (http://www.apple.com/pl/icloud/icloud-drive/)
- usługa praktycznie zamknięta, przydatna wyłącznie posiadaczom sprzętu Apple
Obecna wersja dla systemu Windows (dostępna dłuższy czas) daje taką możliwość - proszę o aktualizację oprogramowania.

Wkleiła też Pani cennik usług za powiększenie przestrzeni w tej usłudze - jest on nieaktualny
Obecnie Apple woła sobie ułamki tych cen.
Pani wersja to 10GB/16E, 20GB/32E, 50GB/80E (za rok)
Apple jednak daje 20GB/0,99E, 200GB/3,99E, 500GB/9,99E, 1TB/19,99E (miesięcznie)

Nie korzystam z innych usług nie wliczając tej z firmy Apple, mam jednak nadzieję, że reszta artykułu jest bardziej rzetelna!


Przygotowanie tak dużego materiału nie jest możliwe w krótkim czasie, a rynek usług w chmurze cały czas ewoluuje. W przypadku usługi Apple, koncern ten wprowadził ostatnio do swojej oferty produkt o nazwie iCloud Drive, ale jest on dostępny wyłącznie dla tych użytkowników, którzy korzystają z urządzeń Apple pracujących pod kontrolą najnowszego systemu iOS 8 oraz - niedostępnego jeszcze oficjalnie - desktopowego OS X Yosemite. We wstępie testu wyraźnie poinformowaliśmy, jakim sprzętem dysponowaliśmy i pod kontrolą jakiego systemu ów sprzęt działał. W przypadku mobilnych urządzeń Apple był to iOS 7.1.2 i dla tej wersji systemu iCloud Drive nie jest dostępny. Usługa ta działa wyłącznie w systemie iOS 8. Ponadto w przypadku, gdy użytkownik synchronizuje dane pomiędzy sprzętem mobilnym Apple i Macbookiem, aktualizacja systemu do iOS 8 oraz aktualizacja usługi iCloud do iCloud Drive powoduje utratę możliwości synchronizacji ze starszym wydaniem usługi wciąż działającym na Macbooku (przypomnę, Yosemite z iCloud Drive nie jest jeszcze oficjalnie dostępny). Zatem iCloud w opisanej postaci jest wciąż aktualną usługą dla wszystkich, którzy jeszcze nie korzystają z systemu iOS 8 i dla wszystkich użytkowników komputerów Apple do czasu publikacji finalnego wydania Yosemite. Co do cen, podane przeze mnie są wciąż obowiązujące dla usługi iCloud (a taka jest opisana, źródło cen: http://support.apple.com/kb/HT5879?viewlocale=pl_PL) a nie dla usługi iCloud Drive, na którą Pan się powołuje. Zaktualizowaną usługę Apple - iCloud Drive - przedstawimy, gdy będzie ona dostępna na wszystkich planowanych platformach, czyli po opublikowaniu i udostępnieniu użytkownikom finalnej wersji systemu OS X Yosemite.
2014.09.24, 12:21
ahbk @ 2014.09.24 09:50
dla usługi OneDrive (Microsoft) maksymalny rozmiar pliku to 2GB a nie jak Pani podaje 10GB.
cytat z OneDrive-Często zadawane pytania:
'Jeśli używasz przeglądarki Internet Explorer 10 lub najnowszej wersji innej przeglądarki internetowej, możesz przekazywać do OneDrive pliki o rozmiarze do 2 GB. Jeśli używasz starszej przeglądarki internetowej, nie możesz przekazywać plików o rozmiarze przekraczającym 300 MB.
Porada
Możesz przekazywać pliki o rozmiarze do 2 GB, jeśli używasz systemu Windows 8.1 lub Windows RT 8.1, lub możesz zainstalować aplikację klasyczną OneDrive.'


http://windows.microsoft.com/pl-pl/onedriv...ite_supportlink
trudno więc porównywać usługi skoro ich parametry mijają się z prawdą...


Witryny z dokumentacją pomocy danego producenta często nie nadążają ze zmianami przez niego wprowadzanymi. O zwiększonym limicie objętości pojedynczego pliku w OneDrive już informowaliśmy na naszych łamach: http://softonet.pl/publikacje/aktualnosci/...ze.do.10.GB,284
2014.09.24, 16:01
ad. google drive.
'Google Drive for Mac/PC supports all unauthenticated proxies that are configured by the operating system.' co znaczy tez, ze gdrive NIE obsluguje autentykowanych proxy.

w tlumaczeniu na ludzki jezyk - nie dostaniesz sie do swoich danych na gdrive jesli admin twojej sieci postawi proxy wymagajacy autentykacji (a jeszcze prosciej - z komputera w pracy do gdrive sie nie dostaniesz).
2014.09.25, 11:45
Mała nieścisłość jeżeli chodzi o Chomikuj:

mam osobiście ustawione hasło dostępu do konta i bez niego nie ani można wejść do profilu ani zobaczyć ilości plików na koncie itp.

Można zatem całkowicie ukryć konto przed innymi :)

P.S.
W tabelce są błędy w przypadku chomika. Można wygenerować bezpośredni link do pliku i możliwy jest podląd dokumentów online.
Edytowane przez autora (2014.09.25, 11:53): Aktualizacja
2014.09.25, 22:43
Kawka014 @ 2014.09.25 11:45
Mała nieścisłość jeżeli chodzi o Chomikuj:

mam osobiście ustawione hasło dostępu do konta i bez niego nie ani można wejść do profilu ani zobaczyć ilości plików na koncie itp...


Hasło dostępowe do konta chroni przed możliwością zarządzania plikami w obrębie danego konta, w żaden sposób jednak nie blokuje możliwości zobaczenia ilości plików na danym koncie, do tego wystarczy znać nazwę danego 'chomika'.

Kawka014 @ 2014.09.25 11:45
W tabelce są błędy w przypadku chomika. Można wygenerować bezpośredni link do pliku i możliwy jest podląd dokumentów online.


Nie, struktura przechowywania danych w serwisie Chomikuj.pl jest taka, że można stosować bezpośrednie odwołania do plików kopiując po prostu ich adresy (postaci chomikuj.pl/nazwa_chomika/nazwa_pliku), ale jako takiej funkcji generowania i udostępniania bezpośrednich linków do danych nie ma, serwis przewidział jedynie opcję (widoczną na liście plików) o nazwie 'bezpośredni link do folderu'. Dla plików takiej opcji już nie ma. Zresztą ze względu na przyjętą przez serwis metodę przechowywania danych nie ma ona sensu. Można oczywiście udostępnić znajomemu adres danego pliku kopiując go do schowka, ale nie jest to takie samo rozwiązanie jak wygenerowany, tymczasowy link do pliku w przypadku innych serwisów, widoczny tylko dla tych osób, które taki link otrzymają. W przypadku Chomikuj.pl serwis po prostu standardowo udostępnia wszystkie nieukryte pliki użytkowników wszystkim zainteresowanym. Użytkownik musi dopiero sam zadbać (ukrywając np. jakiś folder i zakładając na niego hasło) o to, by konkretne pliki nie były widoczne dla każdego.

Podgląd dokumentów - z naszych testów wynika, że działa on nieprawidłowo. Formatka zawierająca podgląd treści, dajmy na to dokumentu w formacie DOC nie wyświetla pełnej treści dokumentu pomijając kompletnie niektóre jego elementy, np. ilustracje; dla innych typów treści, np. arkuszy czy prezentacji ikona podglądu w ogóle nie jest dostępna, trudno zatem pisać o niedziałającej funkcji, że jest. Podgląd plików multimedialnych owszem jest i taka informacja znajduje się w teście.
2014.09.26, 10:47
Agnieszka Serafinowicz @ 2014.09.25 22:43
Kawka014 @ 2014.09.25 11:45
Mała nieścisłość jeżeli chodzi o Chomikuj:

mam osobiście ustawione hasło dostępu do konta i bez niego nie ani można wejść do profilu ani zobaczyć ilości plików na koncie itp...


Hasło dostępowe do konta chroni przed możliwością zarządzania plikami w obrębie danego konta, w żaden sposób jednak nie blokuje możliwości zobaczenia ilości plików na danym koncie, do tego wystarczy znać nazwę danego 'chomika'.

Moje konto na Chomiku to Kawka500. Proszę mi powiedzieć ile mam plików na koncie.
2014.09.26, 11:37
Kawka014 @ 2014.09.26 10:47
Agnieszka Serafinowicz @ 2014.09.25 22:43
(...)


Hasło dostępowe do konta chroni przed możliwością zarządzania plikami w obrębie danego konta, w żaden sposób jednak nie blokuje możliwości zobaczenia ilości plików na danym koncie, do tego wystarczy znać nazwę danego 'chomika'.

Moje konto na Chomiku to Kawka500. Proszę mi powiedzieć ile mam plików na koncie.


Dziś (tj. 26.09.2014) o godzinie 11:32 miał pan na swoim koncie 1 plik o wielkości 4,1 GB. Hasło które Pan ustawił chroni przed podglądem zawartości pana 'chomika', ale nie chroni przed wyszukiwarką.
2014.09.26, 13:04
Agnieszka Serafinowicz @ 2014.09.26 11:37
Kawka014 @ 2014.09.26 10:47
(...)

Moje konto na Chomiku to Kawka500. Proszę mi powiedzieć ile mam plików na koncie.


Dziś (tj. 26.09.2014) o godzinie 11:32 miał pan na swoim koncie 1 plik o wielkości 4,1 GB. Hasło które Pan ustawił chroni przed podglądem zawartości pana 'chomika', ale nie chroni przed wyszukiwarką.

Dziękuję.
Zawijam się z Chomika :)