
AutoMapa to jeden z najpopularniejszych w naszym kraju programów do nawigacji samochodowej. Twórcy tego docenionego przez rzesze użytkowników produktu nie spoczywają jednak na laurach i stale modernizują aplikację. Dobrą wiadomością dla posiadaczy mobilnego sprzętu pracującego pod kontrolą systemu Android jest to, że opublikowana została właśnie trzecia generacja AutoMapy na platformę Android. Twórcy w oficjalnym komunikacie prasowym towarzyszącym temu wydarzeniu informują o dzięsiątkach nowych usprawnień, nowym silniku nawigacyjnym, poprawie szybkości, płynności, skuteczności działania. Nie mogliśmy pozostawić tego bez reakcji, czym prędzej zainstalowaliśmy najnowszą AutoMapę 3.0 dla Androida i przyjrzeliśmy się bliżej nowościom w aplikacji.
Poprzednia wersja AutoMapy była znakomita. Znalazło to odzwierciedlenie również w naszym teście, w którym wybieraliśmy najlepszą nawigację na Androida - AutoMapa okazała się najlepszą aplikacją spośród wszystkich płatnych nawigacji, które przetestowaliśmy. Czy AutoMapa 3.0 jest tak samo dobra? A może jest jeszcze lepsza, niż jej poprzednia odsłona?
Nowa, trzecia generacja programu AutoMapa dla systemu Android zadebiutowała w sklepie Google Play tuż przed ostatnim weekendem (18 czerwca). Nietrudno zauważyć, że twórcy najpopularniejszej polskiej nawigacji dokładali starań by zdążyć przed wakacjami - zdążyć się udało, czy jednak pośpiech niewątpliwie towarzyszący realizacji tego projektu (zresztą - pośpiech towarzyszy wszystkim ważnym projektom ;-) ) nie odbił się na funkcjonalności i jakości oprogramowania? Już na wstępie możemy definitywnie zaprzeczyć. Podczas intensywnych testów weekendowych stwierdzamy, że zalety najnowszej AutoMapy powinni docenić zwłaszcza posiadacze lepiej wyposażonych smartfonów z Androidem.
Wraz z rynkowym debiutem trzeciej generacji AutoMapy dla Androida nie zmienił się sposób dystrybucji programu. Użytkownik może bezpłatnie pobrać program główny AutoMapa (tzw. starter AutoMapy) ze sklepu Google Play lub bezpośrednio z należącej do producenta programu witryny internetowej. Ten drugi wariant jest przeznaczony jest głównie dla tych użytkowników, którzy nie posiadają konta Google (nie mogą zatem korzystać ze sklepu Google Play), bądź tych, którzy za zakup licencji na korzystanie z systemu nawigacyjnego chcą otrzymać polską fakturę (w przypadku dokonanego online zakupu z Google Play otrzymujemy jedynie mailem potwierdzenie zamówienia z zestawieniem płatności).
Lepsza, płynniejsza grafika
Interfejs aplikacji w trybie 3D w najnowszej wersji AutoMapy zauważalnie przyśpieszył.
Nowością wprowadzoną przez współpracujące nad aplikacją firmy Aqurat sp. z o.o. i Geosystems sp. z o.o. jest m.in. obsługa technologii OpenGL, wykorzystana do kreślenia generowanych w czasie rzeczywistym animacji map drogowych.
Również w przypadku korzystania z widoku 2D, ruch mapy i jej przesuwanie jest znacznie płynniejsze niż w przypadku poprzedniej wersji programu.
Nieprzypadkowo już na wstępie zwracamy uwagę na tę innowację wprowadzoną do "androidowej" wersji AutoMapy. Wykorzystanie OpenGL-a widać natychmiast po pierwszym uruchomieniu najnowszej aplikacji nawigacyjnej. No, może nie natychmiast, gdyż bezpośrednio po instalacji oprogramowania trzeba jeszcze chwilę poświęcić na pobranie i instalację map oraz głosów nawigacyjnych. Jeżeli chodzi o mapy, zasadniczo mamy wybór dwóch wariantów: mapy Polski (objętość 221 MB) oraz mapy Europy (3,1 GB danych). Z kolei polskojęzycznych głosów nawigacyjnych mamy pięć, w tym głos Krzysztofa Hołowczyca. Oczywiście mapy towarzyszące najnowszej generacji AutoMapy 3.0 dla Androida zostały nie tylko zaktualizowane pod kątem informacji drogowych, ale również przystosowane do nowych, graficznych funkcji nowego programu.
Poprawione LiveDrive!
Towarzysząca AutoMapie usługa LiveDrive!, czyli działający online i wymagający aktywnego połączenia z internetem mechanizm automatycznej aktualizacji danych o bieżącej sytuacji drogowej (korki, opóźnienia, roboty drogowe, blokady dróg i innego typu utrudnienia w ruchu) nowością nie jest, ale w najnowszym wydaniu aplikacji funkcja ta została znacząco zmodernizowana - zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie.
Funkcja LiveDrive! jest standardowo aktywowana bezpośrednio po uruchomieniu AutoMapy. Oczywiście stała aktualizacja danych dotyczących bieżącej sytuacji na drodze wymaga połączenia z internetem w smartfonie, dlatego przed dłuższą podróżą warto zaopatrzyć się w pakiet transmisji danych (o ile oczywiście chcemy korzystać z funkcji informacyjnych zapewnianych przez LiveDrive!).
Od tej wersji AutoMapy możliwa jest wizualizacja bieżącego natężenia ruchu również w przypadku korzystania z efektownego trybu widoku 3D. Nowe algorytmy wyboru tras uwzględniają również poprawioną obsługę blokad pobranych za pomocą mechanizmu LiveDrive! Zaletą dla często podróżujących jest również pojawienie się możliwości planowania tras z uwzględnieniem dróg płatnych lub tylko tych, którymi możemy poruszać się za darmo. Dodatkowo możemy wybrać, czy nawigacja ma prowadzić kierowcę samochodu osobowego, czy też pojazdu ciężarowego.
Nie tylko dla samochodów
Nowością w androidowej AutoMapie jest funkcja wyznaczania tras pieszych. Tego w dotychczasowych wydaniach programu na platformę mobilną Google'a nie było, a biorąc pod uwagę modę na ruch i dbałość o zdrowie, z pewnością wielu kierowców czasem woli przesiąść się z czterech kółek na własne nogi.
Widok mapy w trybie pieszym
Z nową AutoMapą użytkownicy będą mogli planować również trasy piesze z uwzględnieniem szlaków dostępnych tylko dla ruchu pieszego. Nowe funkcje przeznaczone dla piechurów obejmują nie tylko wyznaczanie trasy pieszej, ale również informowanie o punktach trasy na segmencie pieszym, czy sygnalizowanie komunikatów nawigacyjnych w postaci wibracji. To ostatnie ma sens o tyle, że w samochodzie ekran smartfonu mamy zwykle przed oczami cały czas. Na spacerze, czy dłuższej wędrówce z oczywistych względów byłoby to niewygodne i nieekonomiczne (mało która bateria smartfonu wytrzymała by dłuższą, pieszą wyprawę przy stale włączonym ekranie). Dzięki sygnalizacji wibracjami, smartfon i działająca w nim najnowsza AutoMapa dyskretnie przypomną użytkowniku o istotnym zakręcie, czy rozwidleniu ścieżek.
Bogactwo informacji
AutoMapa od zawsze była programem, który w trakcie nawigacji przedstawiał kierowcy spory zasób informacji.
Najnowsza wersja, oprócz oczywistych danych, takich jak np. ślad trasy, aktualna prędkość, odległość do najbliższego manewru czy odległość do punktu docelowego bądź pośredniego, na bieżąco informuje o aktualnym ograniczeniu prędkości, obecności na terenie zabudowanym lub poza nim, przewidywanym czasie podróży i godzinie osiągnięcia celu, bądź punktu pośredniego i wiele, wiele więcej. Za pomocą kontrolek skali wyświetlanych wzdłuż prawej krawędzi mapy, można wygodnie i płynnie zmieniać skalę wyświetlania mapy.
W opcjach ustawienia trasy, oprócz oczywistych parametrów, takich jak wybór punktu startowego (domyślnie jest on określany na podstawie danych lokalizacyjnych odczytanych z modułu GPS zainstalowanego w smartfonie, na którym działa AutoMapa), pośredniego czy docelowego, można określić po jakich drogach ma być wytyczana trasa (przydatne, gdy nie chcemy podróżować drogami płatnymi), a także wybrać główne kryterium dla algorytmu wytyczającego trasę. Można wybrać trasę najszybszą, najłatwiejszą (same zakręty w prawo? ;-) ), bezpieczną, czy terenową.
Opcją raczej niedostępną w innych znanych nam programach nawigacyjnych jest możliwość wysłania wiadomości SMS bezpośrednio z programu nawigacyjnego w zależności od zadanych warunków (przykładowo odbiorca, powiedzmy ktoś z rodziny, do kogo akurat zmierzamy, może automatycznie otrzymać wiadomość SMS że jesteśmy już tylko 10 minut drogi od jego domu).
Debiut rynkowy najnowszej wersji AutoMapy nie powoduje żadnych zmian w dotychczasowej polityce cenowej wydawcy opisywanego oprogramowania. Przez siedem dni od momentu pierwszego uruchomienia programu na danym urządzeniu mamy możliwość korzystania ze wszystkich funkcji gratis. Po upływie okresu próbnego cena jaką zapłacimy za licencję na mapy (sam program, o czym już wspominaliśmy, jest dostępny do pobrania bezpłatnie) zależy po pierwsze od wybranego obszaru (do wyboru jest mapa Polski lub mapa Europy - ta druga oczywiście zawiera w sobie mapę naszego kraju), a po drugie od czasu, przez jaki chcemy korzystać z map.
Twórcy AutoMapy oferują 4 warianty subskrypcyjne: 7 dni, 90 dni, rok i 2 lata. W przypadku wyboru mapy Polski ceny wynoszą odpowiednio: 9,99 zł, 36,99 zł, 89,99 zł oraz 149,99 zł, natomiast osoby wybierające mapę Europy zapłacą odpowiednio: 16,99 zł, 59,99 zł, 149,99 zł oraz 249,99 zł. Użytkownikom, którzy z oprogramowania nawigacyjnego zamierzają korzystać wyłącznie podczas np. dwutygodniowego urlopu radzimy wykupić licencję siedmiodniową, a następnie ewentualnie ją przedłużyć o kolejne siedem dni - to i tak będzie tańsze od kolejnego wariantu, 90-dniowego. Dłuższe okresy subskrypcyjne to już rozwiązania dla osób, których praca wymaga częstego przemieszczania się z miejsca na miejsce.
Podsumowując: zmiany i innowacje wprowadzone w najnowszej AutoMapie to definitywnie zwrot we właściwym kierunku. Zastosowanie doskonale znanego standardu OpenGL z jednej strony pozwoliło na lepsze i zauważalnie płynniejsze działanie grafiki w aplikacji, a z drugiej nie wpływa negatywnie na stabilność programu - podczas testów AutoMapa ani razu nie odmówiła posłuszeństwa, program działał nad wyraz stabilnie. Biorąc pod uwagę całokształt zmian i usprawnień, zdecydowaliśmy się na przyznanie opisywanej aplikacji naszego wyróżnienia. AutoMapa 3.0 to wciąż jedna z najlepszych aplikacji nawigacyjnych - zwłaszcza dla polskich użytkowników - na platformę Android.
Urządzeniem mobilnym, które wykorzystywaliśmy podczas testów opisywanej aplikacji był smartfon HTC One (E8) z zainstalowanym systemem Android 4.4.2 KitKat.
Urządzenie dostarczyła firma:
Gdzie w opcjach ją włączyć offline? Wystarczy że dane pakietowe wyłączę?
Gdzie w opcjach ją włączyć offline? Wystarczy że dane pakietowe wyłączę?
Juz widze
obsrane
Gdzie w opcjach ją włączyć offline? Wystarczy że dane pakietowe wyłączę?
Juz widze
To lepiej PRZEBADAJ wzrok
Jak na Lumii odpalam pierwszy raz HERE to pyta się o Mapy. Wybieramy, zaczyna się pobieranie i mamy je na komórce. I od tej pory można wyłączyć Tarnsmisję.