partner serwisu

Jak skopiować tekst z PDF? Prezentujemy skuteczne i wygodne sposoby kopiowania tekstu

Jak skopiować tekst z PDF? Prezentujemy skuteczne i wygodne sposoby kopiowania tekstu
Autor:
Krzysztof Pojawa
Data publikacji:
16 listopada 2014, 11:03
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
acrobat reader, adobe, adobe reader, adobre acrobat, bullzip pdf printer, drukowanie, kopiowanie, kopiowanie tekstu, pdf

Przygotowując różnego typu dokumenty, prace naukowe, raporty czy prezentacje często można spotkać się z koniecznością skorzystania z różnych dostępnych źródeł informacji. Wiele z nich można znaleźć w sieci w postaci dokumentów zapisanych w postaci pliku PDF. I tu pojawia się dojść często spotykany problem - przepisywanie treści z jednego dokumentu do drugiego to droga przez mękę, dużo szybciej byłoby je skopiować. Ale jak skopiować tekst z PDF? I co zrobić, kiedy czeka nas kopiowanie z zabezpieczonego PDF-a? W naszym poradniku przedstawiamy skuteczne i łatwe w zastosowaniu sposoby kopiowania tekstu z dokumentów PDF.

Na kopiowanie tekstu z plików PDF sposobów jest kilka. Wybór właściwej metody uzależniony jest przede wszystkim od tego, czy mamy do czynienia z plikiem niezabezpieczonym, czy też takim, w którym możliwość kopiowania została zablokowana przez autora lub wydawcę dokumentu, gdyż nawet ta druga sytuacja nie jest przeszkodą, z którą mielibyśmy sobie nie poradzić. Na początek zajmiemy się jednak najprostszym przypadkiem.

Jak skopiować tekst z PDF

PobierzAdobe ReaderDo otwarcia naszego testowego pliku PDF wykorzystaliśmy aplikację Adobe Reader w wersji 11.0.08 - najnowszej dostępnej w chwili powstawania publikacji, którą właśnie czytacie. Jeśli jeszcze jej nie posiadacie, możecie pobrać ją klikając w przycisk po prawej stronie. 

Kiedy Adobe Reader został już zainstalowany i uruchomiony, otwieramy w nim plik, którego zawartość chcemy skopiować. 

Jak skopiować tekst z pdf - otwarty dokument

Sprawdźmy teraz, czy na pewno nie został on zabezpieczony i nasz sposób na kopiowanie tekstu zadziała. Z umieszczonego u góry ekrany paska menu wybieramy więc plik > właściwości, po czym w nowo otwartym oknie wybieramy zakładkę zabezpieczenia.

Jak skopiować tekst z pdf - zabezpieczenia pliku

Najistotniejszy dla nas jest parametr kopiowanie zawartości - jeśli oznaczony jest jako dopuszczone, to oznacza, że możliwość kopiowania nie została zablokowana. Gdyby takie zabezpieczenie zostało ustanowione, parametr ten określony byłby jako nie dopuszczalny. Jak jednak widać, w naszym pliku testowym kopiowanie treści nie zostało zablokowane. Jeśli i w Waszych plikach parametr kopiowanie zawartości ma tę samą wartość, to możemy od razu rozpocząć kopiowanie tekstu. 

Kliknijmy na dokumencie prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierzmy narzędzie zaznaczanie

Jak skopiować tekst z pdf - zaznaczanie tekstu

Teraz wystarczy zaznaczyć tekst, który chcemy skopiować - naciskamy więc lewy przycisk myszy i trzymając go oznaczamy wybrany fragment, a następnie klikamy prawym przyciskiem myszy (lewy możemy już puścić) i wybieramy funkcję kopiuj z menu kontekstowego. Musimy jednak pamiętać, żeby kursor myszy ustawiony był nad zaznaczonym tekstem, kliknięcie w innym miejscu spowoduje wyczyszczenie zaznaczenia.

Jak skopiować tekst z pdf - kopiowanie

Teraz pozostaje nam już tylko wkleić skopiowaną zawartość do aplikacji, w której chcemy z niej skorzystać. W naszym przypadku będzie to najprostszy systemowy Notatnik. Możemy skorzystać ze standardowego skrótu klawiszowego, czyli ctrl + v, lub wybrać opcję wklej z menu kontekstowego wywoływanego - również standardowo - poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy.

Jak skopiować tekst z pdf - wklejony do notatnika

Widzimy, że kopiowanie powiodło się, wybrany fragment mamy dostępny w postaci czystego, nieformatowanego tekstu, którego potem możemy użyć w docelowej aplikacji.

Dlaczego najpierw do Notatnika? Niestety podczas kopiowania tekstu z PDF np. do Worda mogą wystąpić problemy z formatowaniem tekstu. O ile skopiowaną treść wklejamy do pustego dokumentu, nie jest to zbyt dużym problemem - możemy go przecież dowolnie sformatować. Jeśli jednak pracujemy nad większym dokumentem i chcemy wkleić do niego wybrany fragment tekstu, to może nam to zaburzyć cały układ strony, a więc nie tylko uzyskamy część dokumentu napisanego inną czcionką, co jest najmniejszym problemem, to mogą się nam posypać również choćby marginesy, wcięcia i wysunięcia. Doprowadzanie tego później do porządku może zająć zdecydowanie więcej czasu, niż skopiowanie tekstu z PDF do Notatnika, a dopiero później przeniesienie go do Worda.

Przedstawiony sposób jest bardzo wygodny do kopiowania fragmentów tekstu z plików PDF, ale co w przypadku, kiedy chcemy skopiować cały dokument? Adobe Reader pozwala i na to. Wystarczy z paska menu wybrać edycja > kopiuj plik do schowka i - po chwili oczekiwania tym dłuższej, im większy plik - gotowe.

Jak skopiować tekst z pdf - kopiowanie całego pliku

Tak skopiowanego pliku nie wkleimy jednak do Notatnika, będziemy musieli skorzystać z bardziej zaawansowanego programu, np. z Worda. 

Jak skopiować tekst z pdf - wklejony do Worda

Tutaj widać jednak wyraźnie niedoskonałości w formatowaniu, o których już wspominaliśmy. Powinniśmy także liczyć się z tym, że obrazy znajdujące się w pliku PDF będziemy musieli kopiować osobno, o ile planujemy je wykorzystać. Co więcej, przeniesienie całego dokumentu do Worda można zrobić z znacznie lepszy - również pod względem zachowania wyglądu i formatowania - sposób. W jednym z naszych wcześniejszych poradników pokazaliśmy, jak skonwertować plik PDF do Worda.

Adobe Reader pozwala także na nieco inny sposób kopiowania, dzięki któremu możemy wyciągnąć z dokumentu nie tylko tekst, ale cały wybrany obszar niezależnie od jego zawartości. Funkcję tę można porównać do systemowego zrzutu ekranu z tą różnicą, że mamy możliwość bardzo dokładnego ustalenia, którą część dokumentu chcemy w ten sposób skopiować.

Z paska menu wybierzmy więc edycja > wykonaj zdjęcie

Jak skopiować tekst z pdf - kopiowanie obszaru dokumentu

Teraz nieco zmienionym kursorem zaznaczmy fragment, który chcemy skopiować. 

Jak skopiować tekst z pdf - zaznaczanie obszaru do kopiowania

Na zaznaczonym obszarze klikamy prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybieramy funkcję kopiuj wybraną grafikę

Jak skopiować tekst z pdf - kopiowanie

Grafikę? Owszem - korzystając z tej formy kopiowania otrzymujemy nie tekst, a obraz. Nie wkleimy go więc do notatnika, ale nie będzie żadnym problemem skorzystanie z niego np. w Paincie.

Jak skopiować tekst z pdf - obszar dokumentu wklejony do Painta

Bez kłopotu możemy też umieścić go w choćby w dokumencie Word, którym będziemy mogli zrobić z nim wszystko to, co z każdym innym obrazem.

Jak skopiować tekst z pdf - skoipowany obszar wklejony do Worda

zapisany
2015.05.27, 21:21
Ten caly Bullzip to Bull...t, nowy plik pdf owszem nie jest zabezpieczony i mozna kopiowac tekst, tyle ze po wklejeniu tekstu w innym dkomencie dostaje zbior krzaczkow w stylu: '$  %&&'', chociaz w wordzie to jeszcze inaczej wyglada.
2016.08.05, 19:02
zapisany @ 2015.05.27 21:21
Ten caly Bullzip to Bull...t, nowy plik pdf owszem nie jest zabezpieczony i mozna kopiowac tekst, tyle ze po wklejeniu tekstu w innym dkomencie dostaje zbior krzaczkow w stylu: '$  %&&'', chociaz w wordzie to jeszcze inaczej wyglada.

Potwierdzam