partner serwisu

Universal Windows Apps - jedna aplikacja na wszystkie urządzenia z Windows

Universal Windows Apps - jedna aplikacja na wszystkie urządzenia z Windows
Autor:
Krzysztof Pojawa
Data publikacji:
2 kwietnia 2014, 23:24
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
aplikacje, build 2014, microsoft build, microsoft build 2014, universal windows apps, uniwersalne aplikacje windows

Podczas rozpoczętej dziś konferencji Build 2014 Microsoft zaprezentował wiele spektakularnych nowości - Windows Phone 8.1 z osobistą asystentką o wdzięcznym imieniu Cortana, nowe smartfony Nokia Lumia czy może nie rewolucyjną, ale na pewno ewolucyjną aktualizację do systemu Windows 8.1. One wszystkie są niezwykle istotne, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Na nas jednak największe wrażenie zrobiła zupełnie inna nowość - Universal Windows Apps, czyli integracja aplikacji z wszystkimi urządzeniami ekosystemu Windows, niezależnie czy będzie to smartfon z Windows Phone, tablet czy komputer z Windows a nawet Xbox One.

Z punktu widzenia użytkownika uniwersalność aplikacji ma niebagatelne znaczenie. Do tej pory wiele programów dostępnych na komputery z Windows 8.1 nie miało swoich odpowiedników na urządzenia mobilne (i vice versa) a nawet jeśli - były to wyłącznie odpowiedniki. Już niedługo problem ten zostanie rozwiązany - pobranie aplikacji np. na smartfon nie ograniczy jej zastosowania tylko do tego rodzaju sprzętu, bez problemu będzie ją - nie taką samą, ale tę samą aplikację -  można zainstalować także na komputerze. Tak samo aplikacje stworzone dla ModernUI na pecety czy tablety będą mogły być uruchamiane na smartfonach z nowym Windows Phone. A jeśli użytkownik będzie miał ochotę, uruchomi ją również na podłączonym do telewizora Xbox One. 

Microsoft Universal Windows Apps

Jednym zdaniem - wystarczy pobrać aplikację jeden raz i używać jej na każdym posiadanym urządzeniu z systemem z rodziny Windows.
Co również istotne - tu zacytujemy (po angielsku, mamy nadzieję, że wszyscy zrozumiecie, ale tłumaczenie, nawet najlepsze, nie odda pełnego sensu i rzeczywistej wartości tego zdania) to, co powiedział jeden z mówców, Terry Myerson: we are going to enable your Universal Windows Apps to run in a window - każda Uniwersalna Aplikacja Windows (w domyśle - kafelkowa), może działać w oknie, a więc w trybie pulpitu. 
Wyraźnie widać to na poniższym zdjęciu - kafelkowa Poczta otwarta w tradycyjnym oknie.

Aplikacje ModernUI działające w trybie pulpitu

Kilka dni po premierze aplikacji Office dla iPada Microsoft dał więc prztyczek w nos Apple, które wciąż rozwija równolegle dwa absolutnie niekompatybilne systemy -  OS X dla komputerów Mac i iOS na urządzenia mobilne.

Universal Windows Apps to także znaczące ułatwienia dla developerów aplikacji, którzy nie będą musieli już tworzyć oddzielnych aplikacji dla różnych typów urządzeń z Windows. Jak powiedział David Treadwell, dyrektor wykonawczy działu systemów operacyjnych Microsoftu, firma pracując nad usprawnieniem procesu tworzenia i rozwoju aplikacji, firma skupiła się na pięciu najważniejszych obszarach - interfejsie użytkownika, tzw. modelu aplikacji, API, narzędziach i sposobach dystrybucji w Sklepie Windows. Treadwell wyjaśnił, że Microsoft rozumie, iż programiści tworząc rozwiązania dla różnych urządzeń, chcieliby móc wykorzystać jak największą część napisanego już kodu zamiast powtarzać jego pisanie wielokrotnie. To właśnie zapewnia developerom projekt Universal Windows Apps, dając im jednocześnie możliwość dostosowania wybranych obszarów aplikacji do różnych typów urządzeń, np. przygotowując inny interfejs użytkownika dla smartfonów, inny dla tabletów a jeszcze inny dla Xbox One. 

Zaciera się więc granica pomiędzy urządzeniami i systemami, jednocześnie dokonuje się to w znacznie mądrzejszy sposób, niż tylko poprzez przeskalowanie rozmiaru wyświetlanego widoku z 4,6 cala na tablecie do 32 cali na monitorze podłączonym do komputera. Nie, dokładnie ta sama aplikacja na każdym z tych urządzeń będzie mogła wyglądać i komunikować się z użytkownikiem w różny, odpowiedni do wykorzystywanego sprzętu sposób.

Te wszystkie ułatwienia są wspierane przez nowe funkcje Microsoft Visual Studio. Zaprezentował je Kevin Gallo, dyrektor działu Developer Ecosystem and Platform (wybaczcie, że nie tłumaczymy tej nazwy). Według jego słów, wystarczy niewielkie dostosowanie aplikacji, żeby mogła działać na każdej platformie. Jak niewielkie? Jakich zasad muszą trzymać się programiści? Znów najlepiej przytoczy słowa Kevina Gallo - jeśli kochacie C++, możecie go używać; jeśli chcecie rozmachu, jaki daje JavaScript i HTML, też możecie ich używać we wszystkich Uniwersalnych Aplikacjach Windows.

Dodatkowo, poza funkcjami pozwalającymi na przygotowanie jednej aplikacji dostosowanej do każdego typu urządzeń (łącznie z funkcjami uzależniającymi działanie interfejsu aplikacji od tego, czy użytkownik używa klawiatury i myszki, palca lub rysika, czy kontrolera Kinect), Visual Studio posiada też funkcje sprawdzania błędów dla każdej platformy sprzętowej. Programista będzie mógł więc zbadać, jak jego aplikacja zachowuje się na smartfonie, tablecie, komputerze czy Xbox One i sprawdzić, czy ewentualne błędy pojawiają się na każdej platformie, czy tylko na niektórych z nich.

Kolejne związane z Universal Windows Apps możliwości dla programistów związane są ze sprzedażą uniwersalnych aplikacji. To deweloper zdecyduje, czy użytkownik chcący używać aplikacji na smartfonie i komputerze musi za nią zapłacić dwukrotnie, czy też jednorazowa płatność da mu prawo instalacji programu na wszystkich urządzeniach z Windows.
Tu oczywiście spodziewamy się rozbieżności między oczekiwaniami programistów i użytkowników.

Universal Windows Apps to kolejny krok w nowej strategii Microsoftu, którą można określić jako integrację lub ujednolicenie. Sprowadza się ona do wyraźnego uniezależnienia sfery usług i aplikacji od platformy sprzętowej. Bardzo wyraźnym przykładem tego było wspomniane już wprowadzenie aplikacji Office dla iPada. Tym razem jednak, za sprawą Universal Windows Apps, Microsoft postanowił mocno poprawić kwestię dostępności aplikacji we własnym ekosystemie. Czy to się powiedzie? Jak powiedział David Treadwell - wszyscy chcemy tych samych doświadczeń z aplikacjami na każdym rodzaju sprzętu. Dodał też jednak, że dziś jeszcze nie jest to możliwe. Wprowadzenie Uniwersalnych Aplikacji Windows to jednak mocne zbliżenie się do spełnienia tych marzeń. Na razie jednak w dużym stopniu teoretyczne.

Oceniając reakcje programistów podczas prezentacji, można stwierdzić, że projekt Universal Windows Apps zrobił na nich ogromne wrażenie. Pierwsze wrażenie ma jednak to do siebie, że jest jedynie pierwszym wrażeniem. Mamy jednak nadzieję, że przełoży się ono już niedługo na rzeczywiste prace nad uniwersalnymi aplikacjami dla każdego urządzenia z Windows i że już niedługo będziemy mogli tę samą, choć nie taką samą aplikację uruchomić na smartfonie z Windows Phone, komputerze z Windows czy podłączonym do telewizora Xbox One.

Brak komentarzy do tej publikacji. Dodaj pierwszy komentarz.