partner serwisu

Najlepsze listy zadań dla Androida - znowu o czymś zapomniałeś? Już niczego nie pominiesz

Najlepsze listy zadań dla Androida - znowu o czymś zapomniałeś? Już niczego nie pominiesz
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
16 listopada 2016, 16:40
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
any.do, ticktick, todoist, trello, wunderlist

Listy zadań dla Androida wielokrotnie uratują  Cię przed kompromitacją w oczach rodziny, znajomych, dziewczyny, przyjaciół, chłopaka lub koleżanek. Przyznaj się - ile razy zapomniałeś/aś o czymś ważnym? O zrobieniu pilnego zadania, o obietnicy złożonej bliskiej osobie, o rocznicy, o przysłudze dla przyjaciela? Ludzka pamięć jest tyleż fenomenalna, co zawodna. Nasz interfejs białkowy nie radzi sobie z przetwarzaniem coraz większej ilości zadań, poleceń, terminów... Istnieje jednak prosta recepta. Zakładamy, że dysponujesz smartfonem z Androidem. Jeżeli tak, to wystarczy zainstalować jedną z proponowanych przez nas aplikacji - list zadań. I już niczego nie zapomnisz. Nigdy.

Lista zadań? Na co to komu? Odpowiadamy: każdemu i na wszystko. Ilość czynności, które zazwyczaj próbujemy wykonać w ciągu każdego dnia zwykle przekracza naszą percepcję i możliwości pamięci. Skoro smartfon jest urządzeniem, które stale nosimy przy sobie, to naturalną konsekwencją tego faktu niech będzie aplikacja, która nam naszą pamięć wspomoże. Z wymienionych tu aplikacji, najbardziej podobał nam się program Any.do, stanowiący udane połączenie między prostotą obsługi a funkcjonalnością. Wprowadzanie zadań jest tu bardzo intyicyjne i nie wymaga żadnego poznawania interfejsu - bariera wejścia praktycznie nie istnieje. Niemniej osoby potrzebujące specyficznych funkcji być może wybiorą coś innego. W każdym razie wszystkie opisane tu aplikacje są warte waszej uwagi, dzięki nim już nigdy o niczym nie zapomnicie.

Any.do - cokolwiek, gdziekolwiek, kiedykolwiek.

Polecamy
Any.do

Używana przez miliony użytkowników aplikacja przeznaczona do zapamiętywania tych wszystkich codziennych rzeczy, które musimy zrobić, a o których nasz umysł nie zawsze pamięta. Dzięki temu programowi nie trzeba już wysilać mózgu, Any.do przypomni o wszystkim.

Banalnie prosta, szalenie intuicyjna, a przy tym funkcjonalna lista zadań dowolnego typu. Z tej aplikacji korzystają miliony ludzi, używając jej do zapamiętywania wszystkiego, co mają do wykonania, dziś, jutro, czy w dowolnie innym terminie. Pod prostym interfejsem kryją się rozwiązania, które wykorzystują potencjał dzisiejszych smartfonów: dotykowe ekrany, czujniki bezwładnościowe, synchronizację online, rozpoznawanie głosu itp. Najprawdopodobniej wszyscy, którzy po raz pierwszy uruchomią tę aplikację w celu uporządkowania własnych zadań, będą z każdym kolejnym dniem korzystania z niej mile zaskoczeni możliwościami Any.do.

Dzięki Any.do niczego nie przegapisz. Coś Ci się przypomniało? Zanotuj, albo jeszcze lepiej - podyktuj. I już nie zapomnisz.

Any.do to aplikacja powiązana z usługą online zapewniającą synchronizację wszystkich zdefiniowanych przez użytkownika zadań, dzięki czemu są one dostępne na każdej platformie sprzętowej, na której uruchomi on interfejs usługi (albo w postaci aplikacji mobilnej, albo w wersji webowej w dowolnej przeglądarce WWW). Wymaga to rejestracji, którą można przeprowadzić za pomocą maila, lub wiążąc tworzone konto Any.do z już posiadanym na Facebooku lub Google. Standardowo każde nowe konto Any.do ma zdefiniowanych kilka list domyślnych, których wyboru dokonujemy podczas pierwszego zalogowania się w aplikacji. Dzięki temu możemy dodawane zadania szeregować w odpowiednie grupy, np. prywatne sprawunki, praca, listy zakupów, książki warte przeczytania itp. - nazwa kategorii/grupy zadań jest absolutnie dowolna.

Samo dodawanie zadań jest bardzo proste. Wystarczy wskazać kółko z plusem widoczne na domyślnym ekranie z listą wszystkich zaplanowanych zadań. Spowoduje to rozwinięcie minilisty z dwiema pozycjami: Zdarzenie oraz Zadanie. To pierwsze spowoduje uruchomienie Kalendarza Google (standardowej aplikacji wbudowanej w Androida) i umożliwi zdefiniowanie nowego terminu. Nas bardziej interesuje druga pozycja - Zadanie. Po jej wybraniu pojawi się pusty ekran z aktywnym kursorem w polu tekstowym. Warto zwrócić uwagę na ikonę mikrofonu wyświetlaną z prawej strony. Jej dotknięcie uaktywni mechanizm rozpoznawania mowy, co pozwoli po prostu wypowiedzieć nazwę dodawanego zadania. Język polski jest doskonale rozpoznawany - Any.do wykorzystuje dopracowane algorytmy Google. Gdy wpiszemy lub podyktujemy nazwę nowego zadania, aplikacja automatycznie wyświetli minipanel z opcjami przypominania (DzisiajJutroW przyszłym tygodniuDostosuj), dzięki czemu możemy od razu wybrać kiedy program ma nam przypomnieć o dodanej właśnie pozycji na liście rzeczy do zrobienia. Warto również wiedzieć, że każde zadanie możemy udostępnić, współdzielić ze znajomymi czy rodziną, albo wręcz delegować jego wykonanie innej osobie.

Zaletą Any.do jest to, że każdego dnia aplikacja automatycznie wyświetla minipanel (bez uruchamiania całej aplikacji), za pomocą którego możemy dokonać szybkiego przeglądu zadań na dany dzień, uzupełnić listę, bądź odhaczyć wykonane rzeczy. Funkcja ta nosi nazwę Chwila z Any.do. I faktycznie - przejrzenie i ewentualne uporządkowanie aktualnych zadań jest wygodne i zajmuje naprawdę niewiele czasu. Co jeszcze potrafi ten program? Każde zadanie może zawierać notatki (tekstowe, zdjęciowe, filmowe, dźwiękowe, czy po prostu załączone pliki) oraz pod-zadania, może być wymagane na dany termin, albo np. w konkretnej lokalizacji. Zwłaszcza ta ostatnia opcja jest ciekawa - docierasz na miejsce, w którym miałeś/miałaś coś zrobić, a o czym oczywiście zapomniałeś/aś, ale w tym momencie smartfon i Any.do przypominają Ci o tym. Jednak funkcja ta zadziała dopiero w płatnej wersji Premium. Płatnymi opcjami są również: ochrona hasłem list z zadaniami, możliwość tworzenia zadań rekurencyjnych (powtarzalnych), czy graficzna personalizacja interfejsu. Na początek warto wypróbować wariant bezpłatny. Zdecydowanie polecamy Any.do.

TickTick - raz, dwa, odhaczone

Warta uwagi
TickTick

Aplikacja kliencka wieloplatformowej usługi, dzięki której użytkownicy smartfonów z Androidem, a także wielu innych urządzeń podłączonych do Sieci nie zapomną już o żadnym ważnym zadaniu. Zaplanowane czynności są synchronizowane z chmurą i dostępne na wszystkich urządzeniach z zainstalowaną aplikacją TickTick.

Aplikacja TickTick to kolejny, wieloplatformowy menedżer zadań i ważnych rzeczy, o których każdy z nas powinien pamiętać. Również ta aplikacja jest powiązana z usługą online (ticktick.com), co oznacza że po bezpłatnej rejestracji będziemy mogli synchronizować zadania pomiędzy wieloma urządzeniami. Z drugiej strony, możliwe jest używanie programu TickTick bez rejestrowania konta w skojarzonej z aplikacją usłudze - to pewna przewaga w stosunku do wyżej opisanego Any.do. Po prostu wtedy zadania wprowadzone do TickTick są zapamiętywane wyłącznie na jednym urządzeniu. Niemniej mimo podobnej funkcjonalności jak u poprzednika (zadania, pod-zadania, terminy, przypomnienia, rozpoznawanie mowy w oparciu o algorytmy Google, tworzenie wielu list itp.), TickTick wydaje się nam nieco mniej intuicyjny niż Any.do, ale niezależnie od tego jest to również program wart uwagi. Osoby, które zdecydują się na korzystanie z wersji zarejestrowanej (warto, ze względu na synchronizację), mogą utworzyć nowe konto za pomocą dowolnego maila lub powiązać TickTick z posiadanym kontem Google, Facebooka lub Twittera.

 Nazywanie listy zadań "Skrzynką odbiorczą" jest trochę niefortunne i niepotrzebnie może wprowadzić niektóre osoby w błąd.

Funkcjonalne podobieństwo TickTick do wcześniej opisanego Any.do nie oznacza tożsamej użyteczności. Wprowadzanie zadań do aplikacji jest tutaj dość proste: albo wypełniamy widoczne w dole ekranu pole tekstowe (wpisując nazwę zadania), albo wypowiadamy stosowną kwestię po uprzednim wskazaniu ikonki z mikrofonem (aplikacja, tak jak Any.do, korzysta z algorytmów rozpoznawania mowy opracowanych przez Google). Nie wiemy czemu twórcy aplikacji nazwali główną listę zadań, która domyślnie jest utworzona w programie Skrzynką odbiorczą. Program nie ma nic wspólnego z pocztą elektroniczną, zatem takie określenie wprowadza niepotrzebne zamieszanie.

Ułatwieniem w definiowaniu nowych zadań w TickTick jest możliwość określenia terminu ich wykonania. Wystarczy w tym celu dodać nowe zadanie poprzez wskazanie ikonki kalendarza widocznej po lewej stronie pola tekstowego. Ramka, którą wtedy zobaczymy, pozwala wybrać kiedy program ma nam przypomnieć o wprowadzanej rzeczy. Oczywiście nie musimy polegać na niefortunnie nazwanej liście domyślnej Skrzynka odbiorcza. Aplikacja umożliwia wprowadzenie dowolnej liczby list w zależności od potrzeb. Ponadto do przeglądu zadań możemy używać tzw. list inteligentnych, które grupują wprowadzone zadania według określonych kryteriów (np. lista inteligentna Dzisiaj wyświetli nam zadania, z terminem realizacji na dziś. 

Opcjonalnie istnieje możliwość ukrywania wybranych list, co spowoduje, że zadania w nich wprowadzone nie będą wyświetlane na żadnej liście inteligentnej (bez względu na pasujące kryteria), ale aplikacja będzie generować stosowne powiadomienia we właściwym czasie. TickTick jest z pewnością aplikacją wartą wypróbowania. Mierzi trochę niefortunne określenie głównej listy, a także swego rodzaju przekombinowanie (np. możliwość zakładania folderów wewnątrz list, po to żeby ustawiać w nich pod-zadania). Podobnie jak w Any.do, niektóre funkcje dostępne są wyłącznie w płatnej wersji premium. Przykładem jest możliwość układania planów miesięcznych. Jesteśmy pewni, że większości z Was w zupełności wystarczy edycja bezpłatna.

Todoist - co to ja miałem zrobić?

Warta uwagi
Todoist

Todoist to kolejna aplikacja z gatunki "przypominajki o ważnych zadaniach do zrobienia". Program jest skojarzony z usługą online, dzięki czemu Todoist będzie przypominać nam o wszelkich zaplanowanych czynnościach nie tylko na telefonie, ale również na innych urządzeniach połączonych z internetem.

Aplikacja Todoist to jeden z bardziej popularnych programów do personalnego zarządzania zadaniami, czyli ułatwiający uzyskanie odpowiedzi "co to ja miałem zrobić?". Podobnie jak wyżej opisane, pomysł jest oparty na chmurze, w której wszystkie zdefiniowane przez użytkownika zadania są synchronizowane pomiędzy wszystkimi urządzeniami, na których dana osoba korzysta z Todoist. Aplikacja jest wieloplatformowa, oprócz opisywanej tu edycji dla Androida, dostępna jest również wersja dla posiadaczy sprzętu mobilnego Apple, a także odmiana webowa, klient dla Windows, Mac OS X, Chrome OS, dodatek do Firefoksa itp. To zaleta, bo dzięki temu dostęp do listy zadań utworzonej w tej aplikacji możemy uzyskać praktycznie z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu. Oczywiście dodawanie zadań nie wymaga stałej łączności z siecią, ta jest potrzebna tylko w celu ich synchronizacji, niemniej nie da się uzywać aplikacji bez zarejestrowania swojego konta w usłudze Todoist.

Również w tym przypadku lista główna nazwana została skrzynką odbiorczą, ale mamy tutaj też sensowniej określone listy domyślne, jak np. Sprawy do zrobienia.

Możemy je założyć za pomocą dowolnego maila lub skojarzyć posiadane konto Google z opisywaną aplikacją. Inne formy logowania nie zostały przewidziane. Dodawanie nowych zadań jest równie proste, co w przypadku wyżej opisanych programów, także tu obsługiwane jest rozpoznawanie głosu, co pozwala podyktować nowe zadanie. Todoist - podobnie jak Any.do - umożliwia delegowanie zadań innym, a także pozwala zarządzać projektami, nad którymi pracuje cały zespół ludzi, a nie tylko jeden użytkownik programu. Każde zadanie może mieć oczywiście pod-zadania. W takim przypadku zadanie nadrzędne staje się rodzicem. Oprócz hierarchicznej struktury zadań w Todoist istnieje możliwość przyporządkowywania priorytetów poszczególnym zadaniom.

Aplikacja jest funkcjonalna, warta zainteresowania i kto wie, może nawet to ją wybralibyśmy jako polecany przez nas program w tej kategorii, gdyby nie jeden szczegół. Przypomnienia o wykonaniu konkretnych zadań są dostępne tylko w wersji premium. 

Trello - zadania na tablicach

Warta uwagi
Trello

Trello to mobilne narzędzie do zarządzania projektami i zadaniami, które każdy z nas ma codziennie do wykonania. Nie ma przy tym znaczenia jakiego typu zadania realizujesz. Jeżeli zdarza Ci się zapomnieć o czymś ważnym, dzięki Trello takie sytuacje będą należeć do przeszłości.

Kolejna aplikacja w naszym zestawieniu narzędzi pomocny w opanowaniu otaczającej nas rzeczywistości charakteryzuje się nieco odmiennym podejściem do planowania zadań. Tutaj podstawowym obiektem, w ramach którego definiujemy różne rzeczy do zrobienia jest nie lista, lecz tzw. tablica. Aplikacja Trello powinna spodobać się tym użytkownikom, którzy lubią mieć poukładane nie tylko zadania do wykonania w przyszłości, ale również aktualnie realizowane czynności, jak też prace, które już wcześniej wykonano. Każda nowa tablica utworzona w tym programie zawiera właśnie tego typu trzy listy pozwalające grupować zadania w zależności od ich statusu wykonania. Podobnie jak pozostałe programy, także w tym przypadku mamy do czynienia z produktem powiązanym z usługą online - zapis zadań w chmurze pozwala na synchronizację, a dostęp do zaplanowanych czynności możemy uzyskać zarówno przez opisywaną aplikację, jak też za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Trello jest również dostępne na inne platformy sprzętowe (np. iOS).

 Tablice jako obiekty zawierające zadania związane z konkretnym projektem to całkiem dobry pomysł.

Korzystanie z Trello jest o tyle ułatwione, że po zarejestrowaniu konta w usłudze, aplikacja standardowo zawiera przykładową tablicę z różnego typu obiektami (zadaniami), co od razu daje nam przegląd możliwości. Jak widać zadania mogą być nie tylko tekstowe, ale również mogą zawierać odsyłacze internetowe, dodatkowe pliki, ilustracje itp. Niby nic nowego (np. Any.do czy Todoist również to umożliwiają), ale tu przynajmniej od razu widać czego możemy się spodziewać.

Jak wcześniej wspomnieliśmy, tabelaryczne ujęcie zadań do zrobienia, a także tych aktualnie wykonywanych czy już zrealizowanych spodoba się tym, którzy chcą mieć kompletny przegląd sytuacji. Nie znaczy to że tablice z wykonanymi wszystkimi zadaniami stale rezydują w aplikacji - można je usunąć lub przenieść do archiwum. Dodanie nowej tablicy jest bardzo proste - wystarczy wskazać zielony przycisk ze znakiem +. Aplikacja utworzy tablicę z już automatycznie przygotowanymi trzema listami, szkoda tylko, że mimo polskojęzycznego interfejsu aplikacji nazwy automatycznie tworzonych list są anglojęzyczne.

Przenoszenie zadań pomiędzy listami odbywa się intuicyjną metodą "przeciągnij-i-upuść". Zasadniczo na tym można skończyć, ale Trello oferuje sporo więcej. Każde zadanie zdefiniowane na dowolnej liście wewnątrz jakiejkolwiek tablicy może mieć przypisaną dodatkową etykietę, może być powiązane z innymi osobami realizującymi wybrany składnik projektu, oczywiście możemy również zdefiniować termin, podporządkować zadaniu dodatkową, wewnętrzną listę zadań z pod-zadaniami, dodać załączniki - uff. Też macie to wrażenie? Tak, Trello to dobry pomysł, ale aż zbyt dobry, jak na prywatną listę zadań ułatwiającą nie-zapominanie o ważnych rzeczach. Niemniej to wcale nie znaczy, że to zły produkt. Na pewno wart wypróbowania. Być może tabelaryczny sposób na wprowadzanie zadań Was bardziej przekona.

Wunderlist - nie zapomnisz o żadnej rocznicy

Warta uwagi
Wunderlist

Program łączący w sobie funkcjonalność prostej listy rzeczy "do zrobienia" z podręcznym magazynem użytecznych notatek i zapisków. Aplikację można wykorzystywać zarówno do notowania ważnych rzeczy związanych z pracą, jak też choćby do tworzenia list zakupowych.

Według popularnego w branży technologicznej serwisu The Verge, Wunderlist to najlepsza aplikacja do "rzeczy-do-zrobienia", niektórym to wystarczy, by rzucić się na apkę niczym wygłodniała psina na tłustego, wołowego gnata. Nie nam. Jakkolwiek Wunderlist może okazać się naprawdę ciekawym programem, to ostateczną decyzję podejmiemy po zainstalowaniu i korzystaniu z aplikacji. Funkcjonalność Wunderlist nie jest szczególnie zaskakująca. Program pozwala tworzyć listy zadań, do których dostęp można uzyskiwać nie tylko z poziomu aplikacji działającej na smartfonie, ale również za pomocą innych urządzeń, ale wieloplatformowość to cecha praktycznie wszystkich tego typu narzędzi. Możliwość współdzielenia zadań z rodziną, znajomymi, czy delegowania ich do wykonania innym? Fajne, ale Any.do czy Trello również to potrafią. Możliwość uzupełniania zadań różnego typu danymi (ilustracjami, plikami dokumentów itp.) jest ciekawa, ale powszechna wśród tego typu aplikacji. Wunderlist umożliwia też definiowanie zadań rekurencyjnych (w wersji bezpłatnej; to pewna przewaga nad Any.do) oraz ustawianie pod-zadań.

Wunderlist wyróżnia się wizualnie - graficzne tła, niby drobiazg, przydają aplikacji kolorytu.

Pod względem zarządzania zadaniami, Wunderlist przypomina TickTick - w obu aplikacjach wprowadzone przez użytkownika rzeczy-nie-do-zapomnienia są elementami list opatrzonymi polami wyboru, których zaznaczenie oznacza realizację danego zadania. Ciekawostką jest fakt, że to jedyna aplikacja w zestawieniu umożliwiająca zalogowanie się do skojarzonej z nią usługi za pomocą poświadczeń konta Microsoft. Oczywiście oprócz tego można również powiązać Wunderlist z Google lub Facebookiem.

Podobnie jak inne przedstawione tu propozycje, również Wunderlist jest wieloplatformowy, oprócz aplikacji na smartfonie z Androidem, dostępny jest program na iOS, a także interfejs webowy, dostępny z jakiegokolwiek urządzenia podłączonego do internetu. Standardowo po uruchomieniu aplikacji wyświetlany jest ekran ze zdefiniowanymi listami zadań - tutaj znowu mamy tę dziwną manierę określania automatycznie tworzonej przez program listy mianem Skrzynka odbiorcza. Dodawanie nowych pozycji do wybranych list jest bardzo proste. Po otwarciu ekranu listy wystarczy po prostu wskazać wyświetlany w górnej części napis Dodaj zadanie do wykonania i wpisać nazwę dodawanej rzeczy.

Chcąc doprecyzować parametry utworzonego wpisu również wystarczy go - już po dodaniu - dotknąć. Program umożliwi wtedy zdefiniowanie terminu wykonania, przypomnienia, dodanie pod-zadań, wprowadzenie notatki czy dodanie plików (zdjęcie, wideo, dźwięk, dowolny inny plik). Zaletą Wunderlist, jest możliwość definiowania zadań rekurencyjnych, dostępna w bezpłatnym wydaniu aplikacji. Pozwala to użytkownikowi wprowadzić wszelkie powtarzalne wydarzenia: rocznice, imieniny/urodziny bliskich osób itp.

Wunderlist oferuje również udostępnianie zadań innym, nie jest to co prawda dokładnie to samo co możliwość delegowania zadań innym, niemniej w pewnym stopniu również ułatwia grupową pracę nad wybranymi projektami. Wybrane listy zadań można również wysyłać e-mailem. Popularność tej aplikacji nie dziwi - program ma dopracowany interfejs oferuje też wiele przydatnych funkcji już w edycji bezpłatnej. Jeżeli nie przypadnie wam do gustu polecany przez nas Any.do, wypróbujcie przed innymi właśnie Wunderlista.

Brak komentarzy do tej publikacji. Dodaj pierwszy komentarz.