partner serwisu

WD My Cloud 2 TB - test prywatnej chmury osobistej

WD My Cloud 2 TB - test prywatnej chmury osobistej
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
8 lipca 2015, 23:28
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
monitoring, multimedia, nas, prywatne chmury, przechowywanie danych, wd, wd my cloud, zdalny dostęp

Osobista chmura WD My Cloud to jedno z najtańszych rozwiązań na rynku. Czy niższa cena oznacza też mniejsze możliwości? Poniekąd tak - przynajmniej jeżeli chodzi o liczbę dostępnych rozwiązań, funkcji i aplikacji. Nie oznacza to jednak, że rozwiązanie firmy WD się do niczego nie nadaje, takie stwierdzenie byłoby mocno niesprawiedliwe. Przyjrzeliśmy się oprogramowaniu dostarczanemu zarówno w samym urządzeniu WD My Cloud, jak i dodatkowym aplikacjom (dla platformy Windows) oferowanym bezpłatnie przez producenta.

WD My Cloud - taniej, czyli mniej

 

 

Testowany NAS - w tym przypadku przedstawiany przez producenta jako osobista chmuraWD My Cloud, to kosztujący około 500 złotych model wyposażony w pojedynczy dysk o pojemności 2 TB (WDBCTL0020HWT). Urządzenie wyposażone jest także w pojedynczy interfejs sieciowy (Gigabit Ethernet) oraz jedno złącze USB 3.0. Sprzęt jest dostarczany od razu z wbudowanym i niewymiennym dyskiem (jego pojemność zależy od modelu - w naszym przypadku wynosiła 2 TB). Ze zrozumiałych przyczyn nas najbardziej interesowało oprogramowanie wbudowane w ten sprzęt i to właśnie na stronie softowej urządzenia się skupiliśmy. Urządzenie WD My Cloud 2 TB dostarczył producent, firma Western Digital:

 

 

Panel administracyjny, jak... panel administracyjny.

Panel administracyjny WD My Cloud jest... powiedzmy, że dość ascetyczny.

Rozwiązanie zastosowane przez firmę WD różni się zastosowanych w konkurencyjnych urządzeniach tym, że z poziomu panelu administracyjnego nie mamy dostępu do szerokiego zestawu aplikacji i usług, lecz raczej do podstawowych funkcji związanych z działaniem urządzenia i dostępem do danych. Za pomocą dostępnego przez przeglądarkę panelu administracyjnego możemy sprawdzić stan urządzenia (diagnostyka przeprowadzana jest automatycznie), dodać konta użytkowników (dzięki czemu będą mogli oni logować się zdalnie do panelu administracyjnego), czy tworzyć udziały w pamięci urządzenia (to nic innego jak foldery sieciowe, do których możemy ustawić odpowiednie uprawnienia dostępu).

Alternatywnym sposobem dostępu do urządzenia (niezależnie od dostępu poprzez przeglądarkę lub poprzez Eksploratora Windows i otoczenie sieciowe) jest dostępna dla użytkowników WD My Cloud aplikacja o tej samej nazwie (WD My Cloud). Jest to program instalowany w systemie Windows. Po jego uruchomieniu automatycznie wykrywa on dostępne w sieci lokalnej urządzenie, pozwala zalogować się na nie (odpowiednie konto użytkownika musi być wcześniej utworzone za pomocą panelu administracyjnego), a następnie przeglądać zasoby WD My Cloud. Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiemy sens tworzenia tego programu, gdyż jego funkcjonalność sprowadza się do możliwości oferowanych przez standardowy menedżer plików w systemie Windows.

Kopie zapasowe z komputera

Zacznijmy już tradycyjnie od mechanizmów umożliwiających wykonanie kopii zapasowej ważnych danych. Backup można wykonać za pomocą standardowych narzędzi systemu operacyjnego, wskazując jako lokalizację docelową zasoby WD My Cloud w otoczeniu sieciowym. Oprócz tego jednak, każdemu posiadaczowi urządzenia z serii WD My Cloud producent oferuje kilka bezpłatnych licencji instalowanego w systemie Windows programu WD SmartWare Pro.

Aplikacja jest dostępna w serwisie producenta w wersji podstawowej. Po jej zainstalowaniu w Windows wykrywana jest obecność urządzenia WD My Cloud w sieci lokalnej co daje uprawnienia do aktualizacji SmartWare do wersji Pro.

Do posiadanego przez nas urządzenia WD My Cloud 2 TB producent oferował 3 licencje na oprogramowanie WD SmartWare Pro, co oznacza, że za pomocą tego rozwiązania możemy wykonywać kopie zapasowe z trzech komputerów.

Tworzenie zadania kopii zapasowej komputera na urządzenie WD My Cloud jest banalnie proste. Pierwszy etap to wybór lokalizacji źródłowej (standardowo jest to dysk systemowy danego komputera) oraz docelowego miejsca zapisu kopii. Jak widać oprócz urządzenia WD My Cloud oprogramowanie SmartWare Pro umożliwia również zapis kopii w popularnej usłudze Dropbox.

Kolejny etap to wybór, czy w kopii mają znaleźć się pliki zapisane w profilu użytkownika systemu Windows (jest to domyślnie zaznaczona opcja), czy też użytkownik chce samodzielnie określić, które foldery i pliki mają być chronione w postaci zapisu kopii.

Zaletą SmartWare'a jest możliwość wykonywania kopii zapasowych w trybie ciągłym. W praktyce oznacza to, że kopia danych tworzona jest na bieżąco automatycznie (tak jak np. synchronizacja z usługą Dropbox). Jeżeli zmodyfikujemy jakiś plik przechowywany w chronionym zbiorze danych, jego kopia zostanie automatycznie utworzona. Oprócz tej metody wykonywania kopii istnieje możliwość wyboru rozwiązania klasycznego, czyli ustawienia harmonogramu.

Po skonfigurowaniu zadania backupu, kopie zapasowe wykonywane są bezobsługowo - o niczym nie musimy pamiętać, kopie danych są tworzone automatycznie.

Przywracanie danych jest również bardzo proste. Po uruchomieniu programu wystarczy wskazać kartę Przywracanie, następnie wybrać miejsce, gdzie dane mają być przywrócone.

Dodatkowe funkcje i aplikacje

Jak już wiemy, panel administracyjny urządzenia WD My Cloud  nie daje dostępu do dodatkowych aplikacji uruchamianych przez przeglądarkę. Nie znaczy to jednak, że posiadacze urządzeń WD nie mają do dyspozycji żadnych aplikacji. 

Dodatkowe programy przygotowane dla użytkowników WD My Cloud są po prostu dostarczane jako zewnętrzne aplikacje; można je pobrać bezpośrednio z witryny producenta.

Wybór nie jest duży - producent oferuje jedynie sześć programów. WD SmartWare już poznaliśmy, tak samo instalowaną w Windows aplikację WD My Cloud. Oprócz tego dostępne są aplikacje mobilne WD My Cloud (daje dostęp do plików i folderów w urządzeniu z poziomu smartfonu i tabletu) oraz WD Photos (aplikacja do przeglądania i udostępniania zdjęć zapisanych w WD My Cloud). Oba programy dostępne są na platformę Android oraz iOS. Posiadacze smartfonów z Windows Phone muszą obejść się smakiem.

Nie tak dawno na naszych łamach wspominaliśmy o dostępności platformy Plex (aplikacja i usługa internetowa ułatwiająca zarządzanie multimediami i dająca dostęp do multimedialnych treści za pośrednictwem różnych urządzeń) dla sieciowych urządzeń firmy WD z serii My Cloud. Niestety, dla posiadanego przez nas urządzenia WD My Cloud serwer Plex pozostał niedostępny. Usługa działa jedynie z wyższymi (i droższymi) modelami urządzeń z serii WD My Cloud.

Kolejny program - WD Quick View - to w zasadzie gadżet. Lokująca się w zasobniku systemowym na pasku zadań aplikacja generuje powiadomienia o stanie urządzenia oraz - poprzez swoje menu kontekstowe - daje dostęp do niektórych funkcji WD My Cloud.

Multimedia - tylko serwer DLNA/iTunes

Z poziomu panelu administracyjnego WD My Cloud nie są dostępne żadne aplikacje umożliwiające zarządzanie przechowywanymi w pamięci urządzenia plikami multimedialnymi. Jednak coś multimedialnego udało nam się znaleźć. Urządzenie WD My Cloud może być skonfigurowane jako serwer DLNA, co oznacza, że zapisane w nim filmy, muzyka czy zdjęcia, mogą być przesyłane strumieniowo i odtwarzane na innych urządzeniach podłączonych do domowej sieci. Posiadaczy sprzętu Apple może zainteresować również funkcja stworzenia z WD My Cloud serwera iTunes.

Z poziomu panelu konfiguracyjnego WD My Cloud (przez przeglądarkę) uprawniony użytkownik może dodatkowo określić, na których urządzeniach odtwarzanie multimediów z utworzonego w WD My Cloud serwera DLNA ma być dozwolone. Szkoda tylko, że nie są rozpoznawane sieciowe nazwy poszczególnych urządzeń, a przynajmniej nie w każdym przypadku. Jak widać smartfony i komputery działające w naszej sieci (i zdolne do odbioru transmisji dostarczanej przez serwer DLNA) były identyfikowane jako "ogólny odbiornik multimediów" jedynie podłączony do sieci testowej telewizor przedstawił się jak należy.

Podsumowanie

Funkcjonalność WD My Cloud nie oszałamia, jest - nie bójmy się słów - nad wyraz skromna, ale też pamiętajmy, że jest to naprawdę niedrogie rozwiązanie, nie można więc oczekiwać od niego nadmiaru bogactwa. Bez problemu jednak wykorzystamy to urządzenie do wykonywania kopii zapasowych czy - w nieco ograniczonym zakresie - do przechowywania multimediów i strumieniowania ich na inne urządzenia znajdujące się w sieci domowej. 

Park maszynowy

Za pecetową platformę, z poziomu której zarządzaliśmy testowanym urządzeniem, posłużyły nam dwa laptopy. Pierwszy z nich to Acer V3-371, wyposażony w procesor Intel Core i5-4210U, 8 GB pamięci RAM, dysk SSD 128 GB i matrycę o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. 

Acer V3-371

Urządzenie przekazał nam producent, firma Acer.

Acer

Natomiast drugim był model ASUS ROG G750 wyposażony w procesor Intel Core i7-4700HQ, 16 GB pamięci RAM, dysk twardy Hitachi Travelstart 5K100 1 TB i matrycę o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli.

Urządzenie przekazał nam producent, firma Asus.

Wszystkie urządzenia podłączaliśmy do wydzielonej sieci testowej. W trakcie przygotowywania tego materiału korzystaliśmy z urządzenia firmy AVM: routera Fritz!Box 6840 LTE.

To jedno z bardziej rozbudowanych funkcjonalnie urządzeń w swojej klasie, wyposażone we wbudowany modem LTE (Tri-band), cztery gigabitowe złącza ethernet (trzy z nich zajęliśmy podłączając wspomniane wcześniej serwery NAS vel prywatne chmury. Model ten tworzy sieć WiFi w standardzie 802.11n (przepustowość do 300 Mbit/s; pasmo 2,4 GHz i 5 GHz). Jest także wyposażony w złącze USB (dla zewnętrznych nośników danych, czy dodatkowych urządzeń, np. drukarki). Ma również wbudowaną bazę cyfrowej telefonii DECT, choć ten aspekt w naszym artykule pominęliśmy, gdyż nie ma on nic wspólnego z funkcjonalnością oprogramowania wbudowanego w serwery NAS.

Urządzenie przekazał nam producent, firma AVM.

2015.07.13, 10:40
Swoich, firmowych laptopów nie macie?
2015.07.13, 13:17
Należy wspomnieć o możliwości podłączenia przez SSH co umożliwia instalowanie dodatkowych programów. Dzięki temu znacznie wzrasta funkcjonalność urządzenia.
2015.07.13, 15:14
To nie chmura tylko najzwyklejszy NAS
chmura służy przetwarzaniu danych a nie ich przechowywaniu
Egon
2015.07.20, 14:23
Testowałem parę egzemplarzy z serii LiveDuo i jestem rozczarowany.

Bardzo hermetyczne rozwiązanie. Jeśli ktoś myśli o wymianie dysków na inne egzemplarze w tym gotowym zestawie, to niech sobie odpuści produkt WD. Oprogramowanie w zasadzie jest na stałe powiązane z dołączonymi dyskami. W rezultacie po ubiciu systemu, co niestety się zdarza, nie wgracie go na nowo (np po upgrade). Uprawnienia na zasobach działają w teorii, zwłaszcza jeśli chcemy mieć dostęp do kilku udostępnianych folderów na paru komputerach. W kilku lokalizacjach miałem tak, że zawsze trafił się system (nawet czysty), który odmawiał komunikacji.

Na dyskach sensowniej było postawić rozwiązanie oparte o sambę czy też ownclouda.