partner serwisu

Allegro Sprzedaż - wystawianie ze smartfona już działa. Wygoda czy droga przez mękę? Test mobilnej aplikacji

Allegro Sprzedaż - wystawianie ze smartfona już działa. Wygoda czy droga przez mękę? Test mobilnej aplikacji
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
12 września 2014, 22:43
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
allegro, allegro sprzedaż, android, app store, apple, google play, ios, ipad, iphone

Grupa Allegro to niekwestionowany lider aukcji internetowych w Polsce. Jeszcze do niedawna posiadacze urządzeń mobilnych mogli za pośrednictwem swoich smartfonów i tabletów tylko przeglądać i kupować wystawiane na aukcjach przedmioty. Od 9 września posiadacze iPhone'ów i iPadów, a od wczoraj również użytkownicy sprzętu pracującego pod kontrolą systemu Android mogą instalować nową aplikację o nazwie Allegro Sprzedaż. Słowo-klucz wyjaśnia wszystko - wreszcie umożliwiono posiadaczom mobilnego sprzętu również wystawianie własnych przedmiotów na aukcjach. Przyjrzeliśmy się jak w praktyce wygląda korzystanie z nowej aplikacji Allegro Sprzedaż na obu platformach mobilnych, na które nowy produkt został wydany.

Nową aplikację chcieliśmy sprawdzić możliwie wszechstronnie, uzbroiliśmy się nie tylko w smartfony (LG L5 II oraz iPhone 4), ale również tablety (iPad mini oraz Google Nexus 7). Od razu na wstępie zamiast miodu łyżka dziegciu - sklep Google'a uznał iż aplikacja Allegro Sprzedaż jest niezgodna z jednym z powyższych urządzeń - tabletem Google Nexus 7. Tym samym sympatyczny tablecik wypadł z puli urządzeń, które miały dostąpić zaszczytu instalacji najnowszego programu Grupy Allegro. Szkoda.

Na otarcie łez spośród urządzeń pracujących pod kontrolą systemu Android został nam jeszcze wspomniany LG Swift L5 II (czyli LG-E460). W przypadku platformy iOS problemów z dostępnością aplikacji nie ma, ale też od razu jasne jest, że Allegro Sprzedaż zostało przygotowane dla iPhone'ów. Instalacja na tablecie Apple'a jest oczywiście możliwa, ale interfejs będzie "ajfonowy". Wersji dla iPadów nie przygotowano. W sumie trochę szkoda biorąc pod uwagę, że wprowadzanie np. opisów aukcji byłoby wygodniejsze za pomocą tabletu niż znacznie mniejszego ekranu smartfona, ale nie uprzedzajmy się na samym początku. Przyjrzyjmy się aplikacji zaczynając od platformy iOS.

Logowanie ale bez rejestracji

Bezpośrednio po uruchomieniu aplikacji wyświetlany jest formularz logowania. Używanie aplikacji wymaga posiadania już konta w serwisie Allegro. Choć możliwe jest pominięcie formularza przyciskiem Anuluj, to próba wykonania jakiejkolwiek akcji w programie będzie skutkować ponownym pojawieniem się formularza logowania. Twórcy aplikacji założyli że użytkownik programu ma już konto w serwisie Allegro i nie udostępnili możliwości założenia takowego z poziomu aplikacji. Osoby nie posiadające konta Allegro, które chciałyby rozpocząć wystawianie przedmiotów za pomocą smartfona muszą najpierw założyć konto korzystając z przeglądarki internetowej (również mobilnej).

Moduł Moja sprzedaż

Po zalogowaniu domyślnie aktywnym modułem aplikacji jest Moja sprzedaż (przełączanie się pomiędzy poszczególnymi modułami odbywa się poprzez ikonki widoczne w dolnej części ekranu). Standardowo w module Moja sprzedaż prezentowana jest lista aktualnie wystawionych (sprzedawanych) przedmiotów. Oprócz tego, za pomocą przycisków widocznych w górnej części interfejsu można aktywować listy sprzedanych przedmiotów oraz zakończonych aukcji z niesprzedanymi rzeczami. Podczas kolejnych sesji z aplikacją, program pamięta która lista była ostatnio aktywna i od niej rozpoczyna pracę podczas kolejnego uruchomienia.

W przypadku listy aktualnie wystawionych przedmiotów dla każdej pozycji widoczna jest liczba wyświetleń strony z aukcją, aktualnie wylicytowana kwota, kwota Kup teraz (jeżeli została ustawiona) oraz czas pozostały do zakończenia danej aukcji. Akurat te informacje na ogół są użytkownikowi znane, bardziej interesujące byłoby wyświetlenie danych na temat np. ilości osób obserwujących daną aukcję, czy liczby złożonych ofert w licytacji. Na szczęście dostęp do takich informacji również można uzyskać.

Wystarczy puknąć konkretną aukcję na liście. Wtedy wyświetlana jest strona Informacje o ofercie zawierająca dodatkowe dane. Można podejrzeć listę aktualnie licytujących / kupujących (w przypadku aukcji wieloprzedmiotowych), a także przejść do opisu przedmiotu (jest to po prostu link otwierający opis aukcji widoczny w serwisie allegro). Zaobserwowaliśmy dość dziwne zaokrąglenie kwot w niektórych aukcjach. Przykład widoczny na powyższej ilustracji - owo dziwne rozwinięcie ułamka widocznego za liczbą 89 było widoczne tylko w aplikacji mobilnej. W interfejsie webowym wyświetlana była prawidłowa kwota.

Przesunięcie palcem w lewo konkretnej pozycji na liście powoduje wyświetlenie polecenia Więcej. Nazwa jest trochę myląca, bo w istocie puknięcie tego polecenia powoduje wyświetlenia opcji powiadomienia o aukcji i ewentualnie skopiowania danych do schowka.

Tak wyglądają polecenia widoczne po puknięciu Więcej. Można zachęcić znajomego (wysyłając mu SMS-a lub maila) do sprawdzenia konkretnej aukcji, skopiować dane aukcji (link z zachętą) do schowka lub wyświetlić wybraną aukcję w natywnej przeglądarce dla danej platformy (w przypadku iPhone'a będzie to oczywiście Safari).

Czego nam zabrakło w module Moja sprzedaż? Przede wszystkim funkcji umożliwiającej szybkie ponowne wystawienie niesprzedanych przedmiotów. Co jest o tyle dziwne, że aplikacja wyświetla listę aukcji, które zakończyły się bez ofert kupna. Aż się kusi o wprowadzenie do listy Niesprzedane jakiegoś przycisku w stylu "Wystaw ponownie" lub coś w tym stylu. Oprócz tego nie ma możliwości zakończenia ofert przed czasem, bądź anulowania licytacji i odwoływania ofert, ale w tym przypadku informacja o braku tych możliwości jest wspomniana przez samych twórców w opisie programu z jednoczesną obietnicą, iż te funkcje pojawią się w najbliższej aktualizacji programu do wersji 1.1. Fajnie, ale życzylibyśmy sobie jeszcze jednej funkcji dostępnej do dawna z poziomu webowego interfejsu Allegro - możliwości edycji/poprawienia opisu aukcji. W aplikacji mobilnej tej funkcji brakuje.

Wystawianie przedmiotów

Najczęściej wykorzystywanym modułem w nowej aplikacji Allegro Sprzedaż będzie jednak nie zarządzanie aktualną sprzedażą, lecz możliwość wystawienia nowych aukcji. Jak wygląda w praktyce korzystanie z modułu Wystaw przedmiot?

Pierwszy ekran tego modułu nie daje zbyt wielkiego wyboru, ale z drugiej strony niespecjalnie go oczekiwaliśmy (choć w tym miejscu mógłby się znaleźć ewentualnie przycisk "Wystaw ponownie"; może programiści Allegro wezmą to pod uwagę).

Proces mobilnego wystawiania został podzielony na pięć etapów, z których każdy sygnowany jest odrębną ikonką. Puknięcie wybranej ikony aktywuje interfejs umożliwiający wprowadzenie danych właściwych dla konkretnego etapu wystawiania (np. pole dla tytułu aukcji i wybór kategorii wystawianego przedmiotu)

Podczas wpisywania tytułu aukcji (czyli najczęściej nazwy przedmiotu) aplikacja automatycznie proponuje kategorię dla wystawianego przedmiotu. Wykonaliśmy próbę "wystawiając" łyżeczkę do herbaty ze stali nierdzewnej i mamy nieco mieszane uczucia. Jak widać wprowadzenie słowa "Łyżeczka" spowodowało wyświetlenie prawidłowej propozycji ("Dom i Ogród > Wyposażenie > Zastawa stołowa > Sztućce > Łyżeczki").

Ale już dodanie "... ze stali nierdzewnej" zmieniło automatyczną propozycję na... "Dom i Ogród > Budownictwo i Akcesoria > Schody" (sic!), ewentualnie niewiele "lepszą", tj. "Biżuteria i zegarki > Biżuteria męska > Bransoletki". Co ma łyżeczka do schodów czy też męskich bransolet??? Nie podejmujemy się odpowiedzi na to pytanie. Ostatecznie zostaliśmy zmuszeni do wybrania kategorii ręcznie, co na szczęście okazało się możliwe.

Dalszy etap wystawiania to wprowadzenie stanu wystawianego przedmiotu (nowy/używany) oraz opcjonalnie kilku dodatkowych parametrów zależnych od kategorii przedmiotu (np. materiał wykonania w przypadku łyżeczki czy numer ISBN w przypadku książki etc.)

Po wprowadzeniu tytułu i - cokolwiek utrudnionym - wyborze kategorii powracamy do głównego ekranu modułu wystawiania. Zarówno tytuł, jak i kategorię można na tym etapie edytować pukając w widoczną ramkę z danymi zastępującą wcześniej widoczną w tym miejscu ikonkę reprezentującą pierwszy etap wystawiania.

Czas na zdjęcia

Moduł wprowadzania zdjęć to jedna z lepiej dopracowanych funkcji Allegro Sprzedaż. Użytkownik może wybrać zdjęcie z pamięci urządzenia mobilnego lub zrobić nowe. Wypróbowaliśmy tę drugą możliwość. Można wykonać do ośmiu ujęć, a następnie wybrać zdjęcia, które mają być dołączone do wystawianej aukcji. 

Dostępny jest również wbudowany prosty edytor - jego funkcjonalność jest podobna do analogicznej funkcji dostępnej w interfejsie webowym Allegro.

Parametry i opis - mogłoby być lepiej

Dalszy etap wystawiania to ustalenie standardowych parametrów aukcji (liczba sztuk, czas trwania, ustawienie czy to ma być licytacja, czy tylko aukcja typu "Kup teraz".

W kolejnym mamy możliwość wprowadzenia opisu przedmiotu oraz dodanie ewentualnie dodatkowych informacji. Po wprowadzeniu opisu (serwis zaleca, by był on nie krótszy niż 200 znaków) i również w trakcie jego edycji można wyświetlić podgląd. Niestety, nie ma możliwości wprowadzania sformatowanego opisu. Edytor opisu jest pozbawiony jakichkolwiek funkcji formatowania, żadnych większych czcionek, żadnych wytłuszczeń, wyboru czcionek. Nic. Mamy nadzieję, że w przyszłych wersjach aplikacji to się zmieni.

Płatność i dostawa - nie mamy uwag

Ostatnim etapem wystawania za pomocą mobilnej aplikacji Allegro Sprzedaż jest wybór metody płatności oraz sposób dostawy. Możliwe jest podanie numeru konta, na które zwycięzca aukcji ma wpłacić wylicytowaną kwotę (lub cenę "Kup teraz"), ale jeżeli ten etap zostanie pominięty domyślną metodą będzie płatność na konto Payu wystawcy. Do wyboru sposobu dostawy nie mamy zastrzeżeń - dostępne opcje są podobne jak w przypadku webowego interfejsu Allegro.

Jak widać na powyższej ilustracji po przebrnięciu przez wszystkie etapy wystawiania aukcja jest gotowa do publikacji. Jednocześnie aplikacja informuje o kosztach wystawienia. Po puknięciu przycisku Wystaw wyświetlany jest jeszcze komunikat z żądaniem potwierdzenia operacji i po zatwierdzeniu w serwisie Allegro pojawi się nowa aukcja.

A co z Androidem? Nasz się zbuntował

A jak wygląda korzystanie z aplikacji na platformie Android? Krótko mówiąc: fatalnie. Już pomijamy kwestię braku współpracy z tabletem - to akurat jeszcze można zrozumieć. Po prostu wydawca nie przygotował jeszcze wydania dla tabletów (niemniej szkoda, liczymy na taką wersję w przyszłości - wystawianie aukcji na Nexusie z pewnością byłoby wygodne). Ale próby użycia aplikacji na smartfonie LG Swift L5 II również nie poprawiły sytuacji. Najpierw nie mogliśmy znaleźć programu z poziomu aplikacji Sklep Play zainstalowanej standardowo w systemie Android. OK, aplikacja jest nowa, widać jeszcze nie wszystkie indeksy się zaktualizowały. Program jest okazał się dostępny z poziomu sklepu Google Play uruchomionego w przeglądarce Google Chrome na komputerze stacjonarnym. Dzięki powiązaniu urządzenia z kontem użytkownika Google Chrome wymusiliśmy instalację na urządzeniu mobilnym poprzez Google Chrome na pececie.

Uff, aplikacja zatem zainstalowana na Androidzie. Uruchamiamy i zaczyna się standardowo - od logowania. 

Niestety, po poprawnym wprowadzeniu danych logowania aplikacja zatrzymywała swoje działanie i tester był "wywalany" z powrotem na pulpit Androida. Restart smartfona, reinstalacja aplikacji, upewnienie się co do wystarczających zasobów, deinstalacja innych aplikacji zainstalowanych na smartfonie - nic nie pomogło. Jedyne co nam się udało uzyskać na platformie Android z posiadanym w momencie testów sprzętem to widoczny powyżej ekran błędu. Oczywiście wierzymy, że wielu użytkownikom Androida uda się opisywaną aplikację uruchomić, niemniej występowanie takiego błędu na sprzęcie nie wyróżniającym się niczym szczególnym w połączeniu z wcześniej wykrytymi niedoskonałościami programu na platformie iOS prowadzi nas do jednego wniosku: fajnie że Allegro Sprzedaż wreszcie zaistniał - możliwość mobilnego wystawiania aukcji to jedna z bardziej pożądanych funkcji przez każdego chyba allegrowicza. Niemniej Szanowni Twórcy z Allegro - macie co poprawiać. Trzymamy kciuki za udane aktualizacje aplikacji. 

Zalety i wady

+ możliwość wystawiania ofert wyłącznie za pomocą smartfona

+ współpraca z wbudowanym aparatem/kamerą (zdjęcie automatycznie umieszczane w opisie przygotowywanej aukcji) 

- nie daje się zainstalować na tablecie z Androidem

- brak możliwości szybkiego ponownego wystawienia

- brak możliwości poprawienia/edycji opisu po wystawieniu

- brak możliwości kończenia licytacji przed czasem i odwoływania ofert 

- niezbyt dopracowany algorytm podpowiedzi kategorii wystawianych przedmiotów

- brak możliwości formatowania opisu wystawianego przedmiotu

- aplikacja nie działała prawidłowo na testowym smartfonie z systemem Android

asdasdasd
2014.09.13, 17:16
4
Edytowane przez autora (2014.09.13, 17:17)
2014.09.16, 08:32
Na Xiaomi MI2S z androidem działa bez problemów. Powinniście sprawdzić na innym smartfonie zamiast pisać, że nie działa.
2014.09.17, 01:11
@Preston2009: w tekście wyraźnie napisano, że nie działa na konkretnym sprzęcie, z jednoczesnym zastrzeżeniem, iż nie oznacza to wcale, że program nie będzie działał na innych urządzeniach z systemem Android. Natomiast fakt, że program nie zadziałał na standardowym, niemodowanym sprzęcie średniej klasy, dość popularnego producenta, trudno uznać za zaletę.
Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.