partner serwisu

Rozkład jazdy pociągów w smartfonie, czyli Mój pociąg na Androida

Rozkład jazdy pociągów w smartfonie, czyli Mój pociąg na Androida
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
2 lutego 2017, 16:05
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
android, koleje, mój pociąg, pkp, rozkład pkp, smartfon

Mój pociąg to jedna z najwyżej ocenianych aplikacji dla pasażerów naszych kolei. Jeżeli dość często korzystasz z usług PKP to ten program może być dla Ciebie sporym ułatwieniem. Warto jednak pamiętać, że nawet posiadanie najlepszej aplikacji na smartfonie wspomagającej ruch pasażerski realizowany za pomocą kolei, naszym zdaniem wciąż jeszcze nie może w pełni zastąpić komunikatów przekazywanych podróżnym w pociągach czy na stacjach. Niemniej opisywana tu aplikacja jest promowana jako narzędzie pozwalające nie tylko sprawdzać rozkłady jazdy kolei, ale również monitorować opóźnienia pociągów. Nasz rzut oka ujawnia mocne i słabsze punkty programu Mój pociąg.

Twórcy Mój Pociąg zapewniają, że opracowali tę aplikację z dwóch powodów: po pierwsze, chcieli ułatwić podróżowanie wszystkim korzystającym z usług polskich przewoźników kolejowych. Po drugie, uważają, że dotychczasowe aplikacje dla pasażerów kolei w naszym kraju nie są ani wystarczająco funkcjonalne, ani też przyjazne użytkownikowi. Warto również od razu na wstępie zaznaczyć, że z programu tego nie można korzystać komercyjnie - takie zastrzeżenie pojawia się w opisie aplikacji w sklepie Google Play. Rodzi to pytanie, w jaki sposób komercyjne zastosowanie rozumie twórca programu. Bo jeżeli tak jak licencjodawcy wielu popularnych programów, to by oznaczało, że z Mojego Pociągu mogą korzystać wyłącznie osoby prywatne nie prowadzące działalności gospodarczej i podróżujące wyłącznie prywatnie. To jednak pytanie do autorów aplikacji. My skupmy się na funkcjonalności tego tworu.

Warta uwagi
Mój Pociąg

Aplikacja przygotowana dla pasażerów korzystających z publicznego transportu kolejowego w naszym kraju. Pozwala uzyskać dostęp do aktualnych rozkładów jazdy, informuje również o opóźnieniach pociągów; następca programu Infopasażer.

Mój Pociąg jest aplikacją, która w czytelny sposób prezentuje dane udostępniane przez przewoźników kolejowych. Zresztą sami twórcy przyznają, że ich produkt tylko pośredniczy w przekazywaniu informacji i naszym zdaniem radzi sobie z tym całkiem dobrze. Nie bez znaczenia jest też to, że użytkownik w jednym miejscu może znaleźć komplet informacji na temat przejazdu niezależnie od tego, z jakiego przewoźnika korzysta. Czy będzie to ekspres Intercity, czy wybrane linie regionalne, o każdym połączeniu możemy dowiedzieć się z opisywanego tu programu. Aplikacja pozwala również na przypisanie wybranych stacji czy tras do ulubionych, dzięki czemu do określonych zbiorów danych mamy jeszcze łatwiejszy dostęp. Jak to działa w praktyce? Zobaczcie sami.

Mój Pociąg - interfejs i pierwsze wrażenie

Ekran główny aplikacji może zawierać informacje na temat najczęściej odbywanych podróży.

Po uruchomieniu aplikacji Mój Pociąg naszym oczom wyświetlił się komunikat, w którym zostaliśmy uprzedzani o niekomercyjnym wykorzystaniu aplikacji, a także informowani o tym, że dane wyświetlane w programie są na bieżąco odbierane od przewoźników kolejowych, więc za ewentualne błędy twórcy aplikacji nie ponoszą odpowiedzialności. Wniosek z tego jest jeden - bez dostępu do sieci, aplikacja jest niestety mało przydatna.

Ekran główny programu składa się z czterech elementów. Przycisk Wyszukaj połączenie ma oczywiste znaczenie, a ikona Stacje pozwala poznać rozkład jazdy z dowolnie wybranej stacji kolejowej. Moduł Moje stacje umożliwia zdefiniowanie nazw własnych dla wybranych stacji, np. stację położoną najbliżej miejsca zamieszkania możemy przechrzcić na Dom i tak będzie ona też określana w jakichkolwiek wyszukiwaniach w przyszłości. Z kolei moduł Częste podróże umożliwia wybranie tras, z których najczęściej korzystamy. Ma to tę zaletę, że dane dotyczące składów obsługujących takie trasy będą wyświetlane zawsze na ekranie głównym - nie trzeba będzie za każdym razem uruchamiać wyszukiwarkę połączeń chcąc wrócić np. z pracy do domu. 

Mój Pociąg - wyszukiwanie połączeń i filtrowanie danych

Wyniki wyszukiwań możemy filtrować względem interesujących nas kryteriów.

Korzystanie z dostępnej w programie Mój Pociąg wyszukiwarki jest bardzo proste. Po wywołaniu jej z ekranu głównego aplikacji, zobaczymy prosty formularz pozwalający ustalić stację, z której ruszamy, docelową, czas rozpoczęcia podróży lub czas dotarcia do celu. Oprócz tego program umożliwia również ustawienie - za pomocą poziomego suwaka widocznego w centralnej części ekranu wyszukiwarki - minimalnego czasu na przesiadkę (od 5 minut do 45 minut z pięciominutowym skokiem). Standardowo aplikacja wyszukuje wszystkie dostępne składy obsługujące wybraną trasę (bądź jej fragmenty - w przypadku podróży z przesiadkami) w okolicach wybranego przez użytkownika czasu odjazdu lub przyjazdu do celu.

Zaznaczając widoczne w ramce Opcje podstawowe ikonki możemy filtrować wyniki i wyświetlać np. pociągi obsługujące daną trasę bez przesiadek, pociągi z wagonami z miejscami leżącymi, składy z ułatwieniami dla niepełnosprawnych czy te, w których oprócz siebie można przewozić również rower. Jeżeli te opcje filtrowania są dla nas niewystarczające, wystarczy dotknąć żółte kółeczko prezentowane w dolnym, prawym rogu wyszukiwarki. Wyświetlony zostanie wtedy ekran, z którego będziemy wyszukiwać wg wszystkich dostępnych usług wliczając w to autobusową komunikację zastępczą, usługi gastronomiczne czy sprzedaż napojów i przekąsek.

Żółte kółeczko pozwala również wyszukiwać wg przewoźników - standardowo wyniki uwzględniają wszystkie możliwe tabory na interesującej użytkownika trasie. Wybierając stacje w wyszukiwarce, zobaczymy spis podzielony na dwie części. Pierwsza, to po prostu dostęp do wszystkich stacji kolejowych w naszym kraju. Druga, zatytułowana Lotniska, zawiera nazwy stacji kolejowych położonych w pobliżu portów lotniczych. 

Mój Pociąg - trasy i informacje

Na liście wyników wyszukiwania znajdziemy dane dotyczące składów realizujących potrzebny nam kurs, a także informacje o opóźnieniach wybranych pociągów.

Po uruchomieniu wyszukiwania, na ekranie zobaczymy listę pociągów realizujących kurs na interesującej nas trasie. Lista zawiera oprócz planowanych godzin wyjazdu i przyjazdu do celu również opóźniony czas podróży (w adekwatnych przypadkach). Ponadto wyświetlana jest informacja o czasie podróży, peronach, ilości przesiadek oraz typie pociągu (np. TLK, EIC itp.). Dostęp do dokładniejszych danych uzyskamy po dotknięciu wybranej pozycji na liście. Program wyświetli wtedy stację początkową i końcową z odpowiednimi peronami, przy których zatrzymuje się pojazd, a także typ, numer oraz nazwę danego pociągu.

Ciekawostką jest również prezentacja szacowanej zajętości miejsc w danym składzie, jednak pamiętajmy, że prognozy te są oparte na danych z przeszłości (program wyświetla nawet informację w oparciu o jaki dzień została obliczona prognoza). Dotknięcie tego ekranu prowadzi nas do kolejnego szczebla informacji. Tym razem aplikacja pobiera z sieci danych kolejowych informacje na temat ostatniej potwierdzonej lokalizacji wybranego składu, o najbliższej stacji, do której pociąg dotrze oraz o stacji końcowej. Wszystkim tym danym mogą towarzyszyć informacje o opóźnieniach.

Wybierając pozostałe karty: Trasa oraz Usługi możemy przeglądać całą trasę wybranego pociągu, a także dowiedzieć się jakie usługi są w danym składzie realizowane (np. wagony sypialne, restauracyjne, pociąg przystosowany do przewozu rowerów, wysyłki konduktorskie, klasy itp.). Oczywiście pamiętajmy, że informacje o opóźnieniach czy trasie będą dostępne wyłącznie w przypadku pociągów, które w momencie gdy używamy aplikacji, już ruszyły w trasę.

Mój Pociąg - komunikaty i podsumowanie

Aplikacja przekazuje podawane przez przewoźników potencjalne przyczyny opóźnień, ale są one niezbyt precyzyjne.

Gdy będziemy poszukiwać pociągu realizującego potrzebne nam połączenie, być może zauważymy, że niektóre pozycje (zwłaszcza te z opóźnionymi składami) są oznaczone czerwonym trójkątem, co oznacza utrudnienia na wybranej trasie. Gdy wejdziemy w ekran ze szczegółowymi informacjami na temat takiego pociągu, a następnie w górnej części aplikacji wybierzemy ikonkę z trójkątem, otrzymamy spis utrudnień dla konkretnego składu. Komunikaty te są jednak niezbyt precyzyjne, np. "Inne przyczyny związane z działalnością przewoźnika kolejowego".

W przypadku podróży z przesiadkami warto zauważyć, że aplikacja zawiera cenne podpowiedzi, które np. instruują podróżnych, by wsiedli do odpowiednich wagonów w danym pociągu, bo tylko część z nich dojeżdża do odpowiedniego miejsca przeznaczenia. Spodobało nam się też, że twórcy aplikacji nie pominęli dostępnej u przewoźników kolejowych funkcji zgłoszenia potrzebnej pomocy. Chodzi o pomoc w podróży dla osoby niepełnosprawnej i - ewentualnie - jej opiekuna. Jeżeli na ekranie szczegółowych informacji o wybranym pociągu widoczny jest w górnym, prawym rogu ekranu aplikacji symbol wózka inwalidzkiego, to po jego dotknięciu mamy możliwość wprowadzić dane osobowe niepełnosprawnego podróżnego oraz jego opiekuna, możemy również określić jakiego typu pomoc jest wymagana - innej będzie potrzebować osoba poruszająca się na wózku, a innej niewidomy, czy głuchy. Pamiętajmy jednak, że funkcja zgłoszenia zapotrzebowania na asystę dla niepełnosprawnego wymaga deklaracji podróżnego odpowiednio wcześniej. Program informuje, że jeżeli podróż rozpoczyna się za mniej niż 48 godzin, pełna asysta może nie zostać gwarantowana. 

Podsumowując, Mój Pociąg to całkiem udany kawałek mobilnego kodu. Na pewno wszyscy, którzy często podróżują koleją powinni przynajmniej wypróbować tę aplikację. Do pełni szczęścia brakuje np. modułu kupowania biletów czy funkcji pobrania zestawu danych do przeglądu offline (stracilibyśmy wtedy co prawda trochę na aktualności, ale z drugiej strony mielibyśmy dostęp do rozkładów bez konieczności zapewniania łącza internetowego), ale i bez tego Mój Pociąg ma szanse zagościć na dłużej na smartfonach podróżników, którzy zadbali o odpowiedni pakiet danych.

Brak komentarzy do tej publikacji. Dodaj pierwszy komentarz.