partner serwisu

Listonic i rozpoznawanie głosu - tworzenie list zakupowych nigdy nie było łatwiejsze

Listonic i rozpoznawanie głosu - tworzenie list zakupowych nigdy nie było łatwiejsze
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
10 marca 2016, 10:43
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
android, aplikacja mobilna, google, ios, listonic, listy zakupów, polecenia głosowe, rozpoznawanie głosu, voice recognition

Popularna aplikacja Listonic, przydatne i wygodne w obsłudze narzędzie mobilne, umożliwiające użytkownikom smartfonów tworzenie list zakupowych, wkroczyła w nową fazę rozwojową. Program w wersji na Androida doczekał się wdrożenia funkcji rozpoznawania głosu. Oznacza to po prostu tyle, że użytkownicy smartfonów (również i tabletów) pracujących pod kontrolą najpopularniejszego systemu mobilnego świata - Androida - nie muszą już męczyć się z klawiaturą ekranową podczas wprowadzania produktów, które zamierzają kupić na najbliższej sesji shoppingu ;-). Wystarczy powiedzieć czego potrzebujemy. Sprawdziliśmy jak w praktyce działa ten mechanizm, przy okazji weryfikując, czy wdrożenie nie spowodowało degradacji pozostałych funkcji znanych z wcześniejszych wydań Listonic.

 

Najnowsza wersja Listonic jest już dostępna w oficjalnym sklepie Google Play i posiadacze smartfonów z systemem Android mogą już bezpłatnie pobrać i zainstalować program na swoim urządzeniu, co jest szczególnie zalecane zwłaszcza przed zakupami. Podobnie jak w poprzedniej generacji aplikacja wita użytkownika kilkuekranową prezentacją podstawowych funkcji.

Już na drugim ekranie dowiadujemy się o zupełnie nowej funkcji w programie, możliwości wprowadzania głosowego.

Funkcji rozpoznawania głosu użytkownika można użyć natychmiast po rozpoczęciu tworzenia nowej listy zakupowej - już sama nazwa listy może być podyktowana aplikacji, co - jak widać na powyższej ilustracji - działa bardzo dobrze. Od razu istotna uwaga - twórcy programu Listonic zdecydowali się na zaimplementowanie w swojej aplikacji mechanizmu rozpoznawania głosu opracowanego przez Google (o skuteczności tego rozwiązania pisaliśmy m.in. w naszej recenzji/poradniku dotyczącej usługi Google Now) i to była chyba najlepsza z możliwych decyzji. Google systematycznie rozwija API związane z funkcjami rozpoznawania głosu i w tej chwili jego rozwiązanie jest chyba jednym z najlepiej funkcjonujących mechanizmów rozpoznawania mowy w języku polskim. Jak rozpoznawanie głosu ma nam ułatwić zakupy i tworzenie list zakupowych?

Po wskazaniu symbolu mikrofonu widocznego w interfejsie aplikacji (np. w widocznym w górnej części ekranu polu wyszukiwania) aktywowany jest mechanizm rozpoznawania głosu, wystarczy po prostu podyktować nazwę produktu, który chcemy kupić i zostanie on dodany do listy. 

Oczywiście każdorazowe wywoływanie funkcji rozpoznawania głosu żeby wprowadzić jeden produkt byłoby cokolwiek uciążliwe, ale na szczęście twórcy Listonica znacznie uprościli sprawę. Widoczna na powyższym ekranie lista towarów została automatycznie wygenerowana na podstawie jednej wypowiedzi zarejestrowanej przez funkcję rozpoznawania głosu. Po prostu wystarczy poszczególne nazwy produktów oddzielać spójnikiem "i". Wystarczy zatem powiedzieć np. masło i ser żółty i pomidory i kalafior... itd. a program automatycznie separuje poszczególne produkty i umieszcza je na liście. Lista wygenerowana bezpośrednio po wypowiedzi użytkownika to jeszcze nie lista zakupów, a lista weryfikacyjna, aby dodać rozpoznane z wypowiedzi użytkownika towary do właściwej listy należy po prostu dotknąć symbolu + widocznego po lewej stronie danej pozycji. Z kolei jeżeli jakiś wpis nam nie odpowiada wystarczy go usunąć wskazując czerwony symbol x.

Po dodaniu rozpoznanych głosowo produktów do listy zakupowej jesteśmy gotowi do zakupów. Warto przy okazji zauważyć, że aplikacja nie tylko rozpoznała słowa, nazwy produktów wypowiadane przez testera, ale także poprawnie rozpoznała z jakim typem towaru mamy do czynienia w danym przypadku, o czym świadczą widoczne po prawej stronie listy ikonki określające kategorię produktu (nabiał, warzywo lub owoc, pieczywo, napój itp.). Oznacza to, że aplikacja nie tylko rozpoznaje same słowa umieszczając je na liście, ale również - w pewnym sensie - jest w stanie rozpoznać ich znaczenie odpowiednio szeregując kategorie kupowanych produktów. Być może stanowi to punkt wyjścia do przyszłego inteligentnego mobilnego systemu zdrowego żywienia? To tylko nasze domysły, choć kto wie czy właśnie w tym kierunku nie pójdzie rozwój programu :)

W trakcie zakupów odhaczamy nabyte produkty, pod tym względem nic się nie zmieniło w stosunku do poprzedniego wydania programu, ale trudno tutaj też na siłę zmieniać coś, co działa po prostu dobrze.

W materiałach promocyjnych producenta jedną z podkreślanych możliwości mechanizmu rozpoznawania głosu jest to, że aplikacja rozpoznaje również ilość konkretnych produktów, które chcemy kupić. Owszem, rozpoznaje, ale nie w każdym przypadku - zależy to od tego w jaki sposób podyktujemy to co chcemy kupić. Przykład widoczny na powyższej ilustracji. Wypowiadane frazy dziesięć jajek czy trzy kartony soku pomarańczowego zostały odpowiednio przetworzone - ilość danego produktu jest widoczna po prawej stronie wybranej pozycji. Jednak tekst dwa opakowania chleba tostowego nie został już poprawnie przetworzony. Inna sprawa, że choć formalnie nie mamy tu spójności w przetwarzaniu danych, to od strony użytkowej ta "wada" ma marginalne znaczenie. Dla użytkownika istotne jest przede wszystkim to, że dany produkt został rozpoznany i umieszczony na liście zakupowej, a to czy liczebnik jest rozpoznany i umieszczony we wskaźniku ilościowym po prawej stronie, czy też po prostu wymieniony słownie w samym wpisie, nie będzie miało dla użytkownika większego znaczenia - podejrzewamy że większość osób korzystających z nowych funkcji Listonica nawet nie dostrzeże tej drobnej niespójności.

Oprócz rozpoznawania głosowego Listonic pozwala uzupełniać listy zakupowe na podstawie pobieranych na bieżąco informacji o promocjach - to funkcja ważna przede wszystkim dla tych, którzy starając się zaoszczędzić na zakupach poszukują tego typu danych o tańszych produktach. 

Dodanie produktu z list promocyjnych jest banalnie proste, wystarczy wybrać interesującą nas sieć sklepów, a następnie konkretny towar z listy promocyjnej.

Po dodaniu promowanego produktu do listy zakupowej program oprócz wpisu nazwy towaru automatycznie doda jego zdjęcie oraz informację o tym, gdzie i w jakim terminie promocja na dany produkt obowiązuje.

Informacje o promocjach nie są nową funkcją, pisaliśmy o nich w naszej recenzji programu Listonic w poprzedniej wersji, kiedy program zadebiutował w edycji uwzględniającej Material design. Zwróciliśmy wtedy uwagę na błąd polegający na nieprzenoszeniu znanych cen artykułów promocyjnych do listy zakupów. Przy okazji "rzucania okiem" na najnowsze wydanie, zauważyliśmy, że błąd ten został poprawiony - dodanie produktu wybranego z gazetki promocyjnej, a następnie przełączenie trybu wyświetlania listy zakupów z widokiem cen, powoduje wyświetlenie cen towarów promocyjnych. Nie poprawiono jednak innej rzeczy dostrzeżonej przez nas w poprzedniej recenzji - przetwarzania ilości towarów promocyjnych. Gdy wybraliśmy dwa towary w promocji "drugi za 50%" program nie tylko nie zapisał tego jako pojedynczego wpisu na liście z ilością "2", lecz dodatkowo wymieniając cenę towaru promocyjnego nie uwzględnił zniżki wynikającej z ilości (drugi za 50%). 

Podsumowanie

Podsumowując Listonic wciąż nie jest programem zachwycającym, czy idealnym, ale jest zdecydowanie coraz bardziej użyteczny. Dodanie funkcji rozpoznawania głosu - dodajmy - dobrze działającej funkcji rozpoznawania głosu, powinno spodobać się użytkownikom. Dyktowanie tego co chcemy kupić jest znacznie prostsze niż wprowadzanie nazw produktów za pomocą klawiatury ekranowej smartfonu.

Zalety i wady

+ Dobrze działający mechanizm rozpoznawania głosu (zastosowanie sprawdzonych mechanizmów Google'a)

+ Możliwość wprowadzenia głosowo całej listy zakupowej nawet jedną wypowiedzią

+ Rozpoznawanie nie tylko słów, ale również interpretacja ich znaczenia (kategoryzowanie produktów)

- Wciąż drobne mankamenty w zakresie przetwarzania cen i ilości produktów promocyjnych

 

Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.