partner serwisu

Bankowość mobilna - sposoby użycia, korzyści i obawy. Co o bankach w smartfonie myślą Polacy?

Bankowość mobilna - sposoby użycia, korzyści i obawy. Co o bankach w smartfonie myślą Polacy?
Autor:
Krzysztof Pojawa
Data publikacji:
15 października 2015, 04:28
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
bank, bankowość mobilna, barometr finansowy, europa, ing, polska, smartfon, tablet

Bankowość mobilna, czyli bank w smartfonie. Można by pomyśleć, że z tej formy dostępu do pieniędzy częściej lub rzadziej korzystają praktycznie wszyscy. Jak jednak wynika z przeprowadzonego w 15 krajach na świecie (również w Polsce) przez Grupę ING badania Barometr Finansowy wynika, iż rzeczywistość nie jest aż tak jednoznaczna. A więc kto i w jaki sposób korzysta z bankowości mobilnej, jakie są zalety banku w smartfonie i czego obawiają się użytkownicy? 

Bankowość mobilna - co można zyskać?

O tym, że bankowość mobilna ma sporo zalet, większości naszych czytelników nie trzeba przekonywać. A co o niej myślą Polacy? Jakie rzeczywiste korzyści odnoszą używając banku w smartfonie?

Aż 52% użytkowników bankowości mobilnej twierdzi, że dzięki niej ma większą kontrolę nad swoimi pieniędzmi. Trudno się nie zgodzić - możliwość sprawdzenia stanu konta w każdej chwili i w każdym (no, prawie) miejscu zdecydowanie ułatwia lepsze zarządzanie finansami.

24% osób znacznie częściej opłaca swoje rachunki w terminie, a 23% uzytkowników po rozpoczęciu używania bankowości mobilnej ani razu nie przegapiło terminu jakiejkolwiek płatności. 

Większe oszczędności zauważyło 20% użytkowników bankowości mobilnej, a 18% stwierdziło, że dużo rzadziej przekracza stan konta powodując debet. Tu wyraźnie widać związek ze wspomnianą już lepszą kontrolą nad finansami. I musimy przyznać - jako aktywni użytkownicy smartfonowej odmiany bankowości - że to naprawdę działa.

Użytkowanie bankowości mobilnej ma też bardzo duży wpływ na ilość gotówki w naszych portfelach. Aż 63% Polaków stwierdziło, że od kiedy korzystają z banku w smartfonie, znacznie rzadziej używają tradycyjnych, fizycznych pieniędzy. Pod tym względem wyprzedza nas tylko Turcja, gdzie z gotówki znacznie rzadziej korzysta aż 68% osób. Jesteśmy też znacznie powyżej europejskiej średniej, wynoszącej 50%. Wyprzedziliśmy też najbardziej - jak można by się spodziewać - technologiczny kraj na świecie, czyli Stany Zjednoczone, w których znacznie rzadziej używa gotówki 54% osób korzystających z bankowości mobilnej.

Urządzenia mobilne to podstawa

Żeby jednak móc skorzystać z bankowości mobilnej, najpierw trzeba posiadać odpowiednie urządzenie, najczęściej będzie to smartfon lub tablet. Pod tym względem Polacy nie wypadają jeszcze najlepiej. Choć odsetek osób posiadających taki sprzęt wynosi w naszym kraju aż 77% i jest wyższy niż we Francji (74%), Belgii i Rumunii (po 68%) oraz Czechach (67%), to wciąż jest to mniej, niż wynosi średnia europejska - 80%. Najwięcej osób posiadających urządzenia mobilne mieszka w Luksemburgu (92%), Hiszpanii (91%) i Holandii (89%). 

Najpopularniejszym urządzeniem mobilnym w Polsce - to nie powinno być niespodzianką - są smartfony. Korzystanie z nich deklaruje aż 70% posiadaczy jakiegokolwiek urządzenia mobilnego. Tablety są znacznie rzadziej wykorzystywane - do nich przyznaje się tylko 44% osób.

Kto korzysta z banku w smartfonie?

Pod względem liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych do europejskiej czołówki jeszcze sporo nam brakuje, natomiast pod względem ich wykorzystania do bankowości mobilnej, Polska prezentuje się znacznie lepiej. Z nowoczesnych metod dostępu do własnych pieniędzy korzysta 43% posiadaczy urządzeń mobilnych, a kolejne 17% deklaruje chęć rozpoczęcia używania bankowości mobilnej. Spośród krajów europejskich wyprzedzają nas tylko: Hiszpania (45% korzystających i 15% zamierzających korzystać z bankowości mobilnej), Wielka Brytania (odpowiednio 49% i 14%) oraz Holandia (odpowiednio 58% i 9%). Również Stany Zjednoczone mają większy odsetek osób korzystających z nowoczesnych, mobilnych form bankowości - wynosi on 50%. Mniejsza jest natomiast liczba osób planujących rozpoczęcie używania banku w smartfonie lub tablecie - tylko 8%.

Jak korzystamy z bankowości mobilnej?

Mobilność oznacza ruch. Logiczne więc, ze bankowość mobilna została stworzona po to, żeby można było skorzystać z niej w ruchu. W podróży, na spacerze, wszędzie tam, gdzie słowo mobilne jest najważniejsze. Jednak to tylko teoria, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Zdecydowana większość - aż 41% - polskich użytkowników korzysta z bankowości mobilnej... w domu. Tylko 16% deklaruje wykorzystanie jej na zakupach, 12% używa banku w smartfonie na wakacjach, a jedyne 10% - w pracy. Jak widać, wciąż istnieją spore bariery, powstrzymujące nas przed wykorzystaniem pełni możliwości nowoczesnej bankowości. 

Bankowość mobilna - dlaczego nie?

No właśnie, dlaczego wciąż znaczny odsetek Polaków nie korzysta z niej i nie chce korzystać? Największym problemem są obawy związane z bezpieczeństwem. Zabezpieczenia bankowych aplikacji mobilnych bądź serwisów transakcyjnych wśród znacznej części osób (48%) nie wzbudzają zaufania, dużo bezpieczniejsza wydaje się - często niesłusznie - bankowość tradycyjna: wizyta w stacjonarnym oddziale banku czy karta płatnicza lub kredytowa. 

27% osób uważa natomiast, że bankowość mobilna nie oferuje niczego, czego nie dałoby się załatwić bądź uzyskać w bardziej klasyczny sposób. 

Dla 11% obsługa aplikacji czy mobilnych serwisów transakcyjnych jest zbyt trudna, a 10% nie korzysta z bankowości mobilnej z najbardziej chyba prozaicznego powodu - aplikacja banku nie działa na ich sprzęcie.

Cykliczne badanie Barometr Finansowy przeprowadzone przez Grupę ING miało na celu przeanalizowanie postaw i zachowań konsumentów wobec bankowości mobilnej. Kraje, w jakich zostało przeprowadzone, to Polska, Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Turcja, Wielka, Brytania, Włochy, USA i Australia. Wzięło w nim udział 14 829 respondentów, w tym 1018 z Polski.

Podobał Ci się ten artykuł? Polub nasz profil na Facebooku!

wercia6011
2015.10.25, 17:31
Bankowość mobilna to duże ułatwienie i wygoda. W Raiffeisen mają fajną mobilną aplikację z łatwą obsługą. Jak dla mnie taka innowacja to super rozwiązanie :)
Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.