partner serwisu

Netflix w Polsce - oficjalna premiera, polskojęzyczne aplikacje mobilne i soft do smart TV

Netflix w Polsce - oficjalna premiera, polskojęzyczne aplikacje mobilne i soft do smart TV
Autor:
Marek Kowalski
Data publikacji:
20 września 2016, 14:57
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
netflix, netflix w polsce, polski netflix, streaming

Netflix w Polsce dostępny jest teoretycznie od stycznia 2016 roku, jednak to właśnie dzisiejsza data - 20 września 2016 roku - powinna być zapamiętana jako oficjalny start serwisu w naszym kraju. Na specjalnie z tej okazji zorganizowanej konferencji prasowej oficjalny debiut popularnej na całym świecie usługi ogłosił nie kto inny, jak przybyły do Polski CEO Netfliksa - Reed Hastings. Dla nas była to okazja do zadania kilku pytań szefowi rosnącego w siłę internetowego potentata w branży filmowej, przy okazji podpowiemy też już aktualnym użytkownikom serwisu, w jaki sposób ustawić polskojęzyczny interfejs w mobilnych aplikacjach Netfliksa.

Choć Netflix technicznie dostępny jest dla polskich użytkowników od początku 2016 roku, to wielu uważało wejście usługodawcy na nasz rynek za falstart. Nic dziwnego - brak polskojęzycznego interfejsu zarówno na stronie WWW usługi, jak i w aplikacjach mobilnych czy telewizyjnych, dodatkowo brak polskiej waluty we wbudowanym w Netfliksa systemie płatności i wreszcie brak wielu pozycji dostępncych amerykańskim wydaniu usługi czy brak tłumaczeń proponowanych pozycji serialowych i filmowych (brak lektora i polskojęzycznych napisów dialogowych) mogły zrazić do Netfliksa wielu użytkowników. Jednak to wszystko to już historia. Od dziś Netflix startuje w Polsce w pełni oficjalnie, wprowadzając polskojęzyczne wydania swojego serwisu webowego oraz aplikacji mobilnych. Ponadto na konferencji mieliśmy również okazję przekonać się o tym, że aplikacja Netflix działająca na telewizorach LG (firma współorganizowała konferencję) w systemie WebOS również dysponowała już polskojęzycznym interfejsem.

 Prowadząca konferencję Grażyna Torbicka zadała szefowi Netfliksa kilka zaplanowanych wcześniej pytań, jednak my mieliśmy do CEO amerykańskiego potentata internetowego własne pytania.

Najpierw zapytaliśmy, czy Netflix jest zainteresowany wejściem na rynek wideo 360 st. czy VR - Reed Hastings odpowiedział, że nie - Netflix to firma nastawiona przede wszystkim na rozrywkę, skupiająca się na technologiach powszechnie dostępnych u konsumentów (jak np. 4K). Hastings podkreślił, że jeżeli chodzi o przesyłane strumieniowo treści 4K to właśnie Netflix jest w zasadzie samotnym liderem w tej kategorii. 

Kolejne pytanie dotyczyło ewentualnej dostępności trybu offline - czyli możliwości oglądania wybranych przez użytkownika pozycji z oferty usługodawcy również w sytuacji, gdy brak łączności z internetem. Reed przyznał, że owszem - myślą nad takim rozwiązaniem, jednak obecnie firma nie uważa by było to coś pilnego. Szef Netfliksa nie omieszkał wspomnieć, że Polacy są w komfortowej wręcz sytuacji, gdyż Polska dysponuje jedną z najlepiej rozwiniętych sieci LTE w Europie i na świecie. Niemniej możliwe że w przyszłości pojawi się możliwość oglądania materiałów offline, ale żadne szczegóły dotyczące terminu wdrożenia takiej funkcji nie padły.

Polska wersja Netfliksa w systemie Web OS, na topowym telewizorze LG Signature OLED.

Wspomnieliśmy wcześniej o dostępności polskiego języka na witrynie Netfliksa i w aplikacjach, niemniej zauważyliśmy, ze użytkownicy, którzy wcześniej zainstalowali na swoich smartfonach i tabletach aplikację Netflix, wciąż dysponują interfejsem anglojęzycznym. Szef Netfliksa wyjaśnił, że zmiana języka wymaga ręcznej modyfikacji ustawień konta - to ważne, konta a nie aplikacji. Choć na pierwszy rzut oka takie rozwiązanie wydaje się niezbyt intuicyjne, to ma ono swoje uzasadnienie - zmiana w ustawieniach konta pozwala przypisać wybrany język serwisu i aplikacji dla każdego profilu zdefiniowanego na danym koncie Netfliksa. Na końcu naszej relacji podpowiadamy w jaki sposób ustawić polskojęzyczny interfejs w mobilnej aplikacji Netflix.

Kolejne pytanie dotyczyło ewentualnej współpracy Netfliksa z operatorami komórkowymi działającymi w Polsce - chodzi o np. usługę bezpłatnej transmisji danych w mobilnej aplikacji Netflix. Niestety, na chwilę obecną Netflix nie prowadzi rozmów w tym zakresie z żadnym operatorem działającym w naszym kraju, ale CEO amerykańskiej firmy przyznał, że w niektórych krajach Netflix ma umowę z T-Mobile. Nie dotyczy to jednak rynku polskiego, choć T-Mobile działa również i u nas. Reed Hastings nie wykluczył jednak prowadzenia tego typu rozmów w przyszłości. Jedyna forma współpracy Netfliksa z T-Mobile w naszym kraju dotyczy rozliczeń - klienci T-Mobile będą mogli uiszczać opłatę subskrypcyjną za ofertę Netfliksa razem z opłatami abonamentowymi na rzecz T-Mobile - na jednym rachunku. O darmowym transferze danych w mobilnym Netfliksie via sieć operatora komórkowego nie ma na razie mowy.

Zapytaliśmy również o algorytm kompresji, ściślej chodziło nam o to, z czego wynika zaobserwowana przez nas (i z pewnością przez wielu użytkowników tej usługi) różnica w jakości przesyłu strumieni wideo z Netfliksa, który wypada znacznie lepiej (przy tej samej przepustowości łącza) niż np. YouTube. Hastings odpowiadając nam zdradził, że firma bardzo długo pracowała nad optymalizacją kompresji danych i streamingu adaptacyjnego, do czego zmusiła Netfliksa kiepska infrastruktura internetowa w niektórych krajach, w których wprowadzono usługę (np. w Kolumbii). 

Spytaliśmy również, czy Netflix planuje wprowadzenie pakietów tematycznych, np. tańszych wariantów abonamentu dla użytkowników zainteresowanych tylko wybranymi kategoriami treści (np. tylko filmami dokumentalnymi itp.). Odpowiedź była przecząca. Firma nie planuje wdrażania tego typu rozwiązań, dodatkowo Hastings podkreślił, że Netflix i tak już optymalizuje ofertę w zależności od tego, co dany widz faktycznie ogląda, a dzięki profilowaniu każdy z domowników ma szansę dysponować własnym, spersonalizowanym zestawem filmów i seriali odpowiadających osobistym preferencjom.

W ostatnim pytaniu chcieliśmy dowiedzieć się, kogo Netflix uważa za największego konkurenta w Polsce. Odpowiedź CEO Netfliksa była przewrotna - Netflix konkuruje z... każdą czynnością wykonywaną przez użytkownika w czasie, gdy nie ogląda on filmów i seriali oferowanych przez amerykańskiego potentata streamingu.

Na koniec prezentujemy jeszcze krótki poradnik w jaki sposób dotychczasowi użytkownicy aplikacji Netflix z anglojęzycznym interfejsem mogą uaktywnić polską wersję.

Tak mniej więcej prezentowała się dotychczasowa wersja mobilnej aplikacji Netflix (tu w wersji na Androida, ale edycja dla iOS wygląda bardzo podobnie).

Zainteresowani spolszczonym interfejsem powinni rozwinąć menu programu, następnie wybrać z niego pozycję Account, czyli ustawienia konta (a nie aplikacji).

Smartfon (lub tablet) przełączy się na przeglądarkę internetową, w której wczytana zostanie strona z ustawieniami naszego konta w Netfliksie, listę dostępnych opcji przewijamy aż do pozycji Language, którą aktywujemy.

Z listy języków od dziś możemy wybrać już pozycję Polski. Po jej zaznaczeniu wskazujemy przycisk zapisu.

I gotowe, aplikacja ma już polskojęzyczny interfejs.

Brak komentarzy do tej publikacji. Dodaj pierwszy komentarz.