partner serwisu

Material Design - Google ujednolica wygląd aplikacji

Material Design - Google ujednolica wygląd aplikacji
Autor:
Krzysztof Pojawa
Data publikacji:
25 czerwca 2014, 19:15
Średnia ocena:
Twoja ocena:
Tagi:
android, google, google i/o, i/o 2014, material design, san francisco

Tegoroczna konferencja deweloperska Google I/O rozpoczęła się niecałą godzinę temu a już zaprezentowano na niej kilka bardzo interesujących nowości. Jedną z nich jest wykorzystany w zapowiedzianym już także - choć jak na razie poznaliśmy zaledwie kilka drobnych szczegółów - nowym systemie mobilnym Google, nazwanym Android L, zupełnie nowy system projektowania aplikacji, czyli Material Design. 

Najważniejszą zaletą Material Design jest możliwość prostego dostosowania designu każdej aplikacji do dowolnego rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest ona uruchamiana. Niezależnie, czy korzystamy z niewielkiego smartfona, tabletu  telewizora wyposażonego w Androida czy nawet okularów Google Glass - na każdym urządzeniu aplikacje mają wyglądać i działać tak samo dobrze, choć oczywiście w ostatnim z wymienionych przypadków pewnych ograniczeń związanych przede wszystkim ze sposobem interakcji użytkownika ze sprzętem pewne ograniczenia moga wystąpić.

Jak to ma działać? Wyobraźmy sobie, że przygotowujemy się do zaprojektowania swojej własnej aplikacji - do tej pory w wielu przypadkach rozmieszczenie elementów na ekranie musiało być różne w zależności od urządzenia, na które aplikacja była przeznaczona. Teraz będzie możliwe zaprojektowanie najważniejszych elementów  i ustalenie linii pomocniczych, na podstawie których urządzenie samo będzie wiedziało, w których miejscach musi (i co najważniejsze - może) przyciąć lub rozciągnąć ekran bez szkody dla zasadniczej części aplikacji.

Google I/O 2014 - Material Design

Dostosowanie aplikacji do wielkości i rodzaju ekranu nie będzie więc jedynie zwykłym, prostym skalowaniem.

Co jeszcze oferuje Material Design? W trakcie Google I/O bardzo duży nacisk położono na bardzo rozbudowane możliwości tworzenia zaawansowanych animacji w znacznie prostszy niż do tej pory sposób. Projektanci aplikacji będą mogli wybrać różne typu ruchu dla poszczególnych obiektów na ekranie, nadać im kierunek i prędkość (ok, zwrot także) i... i - według tego, co powiedziano na konferencji - już, obiekt zaczyna się poruszać. I jego ruch wygląda bardzo naturalnie. 

Pokazano także możliwość układania elementów jeden na drugim - niech to będzie zdjęcia na tle. Kiedy przesuniemy zdjęcie, tło nie musi pozostać nieruchome. Może również się przesunąć, ale wolniej. Wyglądało to bardzo naturalnie i - musimy przyznać - naprawdę dobrze.

Material Design to także bardzo duży wybór możliwych do wykorzystania gotowych elementów. Przyciski, menu, listy, przełączniki, paski postępu... czego tu nie ma?! Oczywiście każdy element może być dostosowywany do potrzeb programisty.

Material Design  Material Design

Nowy system tworzenia aplikacji od Google umożliwia także znacznie prostsze niż do tej pory zarządzanie zdarzeniami, gestami i - mówiąc dość szeroko - wszelkimi zachowaniami użytkownika. Możliwe będzie między innymi zaprojektowanie reakcji aplikacji na mowę użytkownika.

Material Design zapowiada się naprawdę interesująco i daje duże nadzieje na nowe, znacznie lepiej wyglądające, płynniej i ciekawiej animowane i przede wszystkim w znacznie większym stopniu wchodzące w interakcję z użytkownikiem. I wyglądające tak samo dobrze na każdym urządzeniu z nowy systemem Android.

Brak komentarzy do tej publikacji. Dodaj pierwszy komentarz.